Vägbuller

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
Maxtor
Bilmodell: Octavia II
Kontakt:

Vägbuller

Inlägg av Maxtor »

Det blev till slut en Octavia II 1,6 FSI Kombi.
Med nya dubbade Gislaved Nordfrost.
Och det är väl dom som delvis är problemet kan jag tänka.
Det låter nämligen en hel del i kupen..
Finns det några bra sätt att minska ljudnivån från vägbullret i bilen? nåt ställe man kan lämna in den på och få den extra ljudisolerad kanske?
Skoda själva tar väl bra betalt för det, om dom ens kan göra det?

I övrigt så är jag mycket nöjd med bilen :)
RS-Tobbebobbe

Sv:Vägbuller

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Hämtade ut min Octavia II 1.6 Kombi i fredags och har kört lite i helgen och jag tycker inte den är så bullrig, jag har också nya dubbade vinterdäck och visst låter det om dom. Men det är mest däckknatter, det låter inget från motor och vindbrus så jag dristar mig att tro att det har med däcken att göra.

Däremot så vet jag att jag har läst i något forum om att man kan sätta dit en ljudmatta under huven som tydligen skall dämpa en del
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av maverick »

Japp, på Octavia 1 gäller i alla fall huvdämpning från en TDI. Sitter inget alls original på bensinarna.
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av Faxnäs »

Har även Oktavia 2 bullerproblem?? Vadå? Det framhålls titt som tätt att Oktavia 2 är en helt annan bil och dras inte med 1:ans tråkigheter och avvigsidor. Har en Oktavia 1 och där råder det väl ingen tvekan om hur ljudet kan vara allt för störande.

Min undran är kan ljudisolering under motorhuven verkligen minska cupéljudet? Hur mycket i så fall?

Min tro är att ljudet kommer från däckens kontakt mot vägbanan och leds vidare upp genom upphängningsanordningar och den vägen in i cupén. Det krävs ljuddämningsanordningar i ledsystemet så att ljudet inte kan fortplanta sig vidare.

Kan vara intressant att få höra hur pass felaktig min tro kan vara av de som verkligen vet problemets uppkomst och dess åtgärd.
RS-Tobbebobbe

Sv:Sv:Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Nej, Octavia II har inte samma problem med buller som Ettan. Däremot så bullrar nog alla nya bilar med nya dubbdäck mer eller mindre. Jag märker till och med skillnad bara jag stänger dörren parkerad vid en gata med lite trafik, där var Ettan bullrigare i allafall min fd RS 1..

Motorn är tystare i kupén. Det knakar inte i stolar och inredning, fläktsystemet går tystare. Det skallrar inte heller i dörrar när jag drar på originalradion med max bas vid njutbar volym. Dörrklangen är en helt annan och ger ett väldigt gediget intryck. Känslan i inredning och reglage är mycket bättre.

Jag är må jag säga mycket nöjd med min Octavia Kombi Elegance 1.6. Då är det ändå en kombi som brukar vara lite bullrigare..
Maxtor
Bilmodell: Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av Maxtor »

Jag tycker det kommer in en hel del vägbuller från hjulhusen. Har inget problem med vind eller annan trafik.
Ska dock lugna mig med eventuell åtgärd tills jag har testat sommarhjulen.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av Furby »

Vi Bilägare skrev.

"Seat Altea lider helt enkelt av samma sjuka som VW Golf och Audi A3. Det chassi som utvecklades för VW-koncernens mindre mellanklassbilar förmår inte dämpa dånet från däcken. (Skoda har däremot lyckats göra Octavia tystare). "
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av bassebas »

Jag har en O1 och en O2 och 2:an är betydligt tystare. Dock bullrar det en del från hjulen. På vintern går det ganska bra med dubbfria Michelin men sommardäcken låter en hel del. Man kanske inte skall förvänta sig att en Skoda är lika tyst som en BMW 7 serie. Någon som har erfarenhet från nya bilar i samma prisklass som Octavian?
Raffe
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Vägbuller

Inlägg av Raffe »

Instämmer helt med de 4 senaste. Jag har kört de flesta i samma prisklass. Och på slät asfalt är i stort sett alla värre. På grov asfalt är Megane, C4 och nya (-06) 307 ngt bättre än Octavia 2. Erkänt tysta bilar, som Passat (-05), Vectra (-05), Volvo S60 är nätt och jämt märkbart tystare Octavian.
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Inlägg av MrC »

Nästa vecka åker sommarsulorna på. Jag har Klebér Kapnor dubbdäck som låter alldeles förfärligt mycket. Sommardäcken är däremot ganska tysta. Jag har den beryktade huvisoleringen (x-tra tillbehör) och jag tyckte att motorljudet blev betydligt tystare i kupén när jag monterade det, men för däcksljudet gör det ingen skillnad.
SNART är det vår.

Kent
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av Faxnäs »

Har jag uppfattat inläggen rätt när jag har kommit fram till att ljudisolering av motorhuv enbart tar bort/minskar ljudet från motor?

När det gäller det ljud som uppstår av däck/vägbana så blir det inte någon förbättring, något lägre cupéljud, genom att isolera motorhuv?
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vägbuller

Inlägg av MrC »

Bengt.

Helt rätt. Den lilla kostnaden för skyddet (under 300.-) är värt pengarna.

Kent
rs ekan

Inlägg av rs ekan »

jag kör med samma däck men ingen dubb kör efter väglaget
hur tyst som helst
Skriv svar