Jag provade sambons Fabia 2.0S nyss. Redan tidigare när jag har åkt med henne har jag märkt skillnaden i buller mellan bilarna. RS:n är mycket tystare tack vare bättre isolering och annan utväxling. 3000vrm med 2.0 blir drygt 110 medans det i RS:n blir 160.
Sambon älskar verkligen sin bil på ett sätt hon aldrig tidigare gjort med en bil. Jag förstår hennes tankesätt. Snygg, välbyggd, lättkörd och går bra enl. henne. 115hk uppgiven effekt och det kan nog stämma.
RS:n har en uppgiven effekt på 131hk men har enl. Rototest och tester i England nästan 145hk orginal.
Jag körde 2.0 med ettan i på tomgång på torr asfalt och tryckte gasen i botten. Inget hjulspinn.
I RS:n med box får man en upplevelse av att åka en katapult på ett nöjesfält varje gång man gasar.
RS vs. 2.0
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:RS vs. 2.0
Tar du RS.en original så skiljer 0.6 sek upp till 100 till dieselns fördel men sen har ju 2.0an inte en suck.
-
mysbrallan
- Kontakt:
Sv:Sv:RS vs. 2.0
0-100 tiden beror väl enbart på att man måste växla till trean innan hundra, eller?
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:RS vs. 2.0
beror nog på accet oxå.. fabia rs får du inte upp i hundra utan att växla till 3 an utan att bränna rödmarkering