Missfärgad olja i påfyllningslocket

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Skriv svar
peggen
Bilmodell: Crescent
Kontakt:

Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av peggen »

Jag har haft hög oljeförbrukning (ca 0,5 l/100 mil) i min Fabia 1,4 101 hk. Strax före verkstaden bestämde sig för att renovera motorn började insidan på locket till oljepåfyllningen bli insmetat av gul-brunaktig smet. Det brukar väl vara ett tecken på att det kommer in vatten i oljan.
Nu har dom rivit motorn bytt kolvringar, packningar mm. Redan efter 20 mil så var den gul-bruna smeten tillbaks på insidan av locket. Då hade jag kört mest stadstrafik. Torkade rent och körde 12 mil landsväg, smeten var tillbaks igen.
Är det ett tecken på att dom inte lyckats få motorn tät? Dom hävdar att det kan bli så om man kör mycket i stadstrafik, men jag har aldrig råkat ut för det tidigare på någon annan bil.
FabiaGBG
Bilmodell: Skoda Fabia 101HK
Kontakt:

Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av FabiaGBG »

Efter att verkstaden bytt min 101hk motor så bad de mig komma tillbaka för eftermontering av värmare till vevhusventilationen, detta pga VW-koncernen har haft mycket stora problem med just 1,4l motorerna när det gäller körning kortare sträckor. Som jag fattar det skall denna "värmare" eftermonteras på samtliga Fabior med 101hk-motorn.

Jag kan inte särskilt mycket om motorer, men ser iaf när jag lyfter huven att denna del inte fanns där innan.
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Inlägg av MrC »

Problemet du beskriver är helt klart vatten i oljan. Kolla om du har en spricka i blocket. På något sätt får du vatten i oljan. Kolla om du blir av med kylarvatten. Kanske topppackningen är kass. Något fel har du. Har inte nå´t samband med med stadstrafik. Inte vad jag vet ialla fall. Har aldrig hört talas om det. Lycka till.
marcusA
Bilmodell: VW Passat
Kontakt:

Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av marcusA »

Nån som har hört talas om "KONDENS" ??????????

Brukar bli det på oljelockets insida !!!!!!
orum
Bilmodell: Octavia2
Kontakt:

Inlägg av orum »

Har du kollat på oljestickan efter missfärgning (ljusbrunt "grumlig") och om kylvätskenivån blivit lägre? Om all olja börjar bli missfärgad då har du garanterat ett läckage.

Mvh Mikko
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av MrC »

Kondens, visst. Men inte efter så kort sträcka. Beror iofs på mängden gegga som bildas. En droppe kan vara kondens, men inte annars.
peggen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av peggen »

Oljan på oljestickan verkar se fräsch ut, kylvätskan verkar hålla sig på rätt nivå och ser också fräsch ut ( i alla fall i expansionsburken). Har iofs bara kört 50 mil sen renoveringen.
Det där med värmare till vevhusventilationen låter intressant, får kolla det med verkstaden.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av MrC »

Det behövs inte många centilitrar vatten för att det ska bli gegga i oljelocket. Är det stor mängd som bildas? Typ 1 matsked eller mer.
Geggan brukar slungas upp dit eftersom ventilerna och vipparmarna åker upp och ner med ett jädrans tempo och "vispar" ihop vatten och olja. Det behöver inte synas nåt på stickan för vattnet (om du har nå´t) lägger sig som en supertunn hinna ovanpå oljan när du stänger motorn
peggen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av peggen »

Det blir ett ganska tunt lager på insidan av locket efter ett tiotal mils körning.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av MrC »

Kolla om det byggs på mer och mer, eller om det stannar vid denna mängd. Blir det inte mer efter t.ex 50 mil så blir det nog inte mer.
karditsa
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av karditsa »

KONDENS och åter KONDENS!!!!
av vissa bilmärke märks mera.
Har du inte gul smet på sommaren ....ja , då e d kondens.
Det räcker ofta med under 10+ att det ska bli så på vissa märke.
peggen
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Missfärgad olja i påfyllningslocket

Inlägg av peggen »

Det verkar som det stämmer att det är kondens. Det har inte blivit så värst mycket mer smet och nu senast var det en del vattendroppar på insidan av locket.
Skriv svar