15" dubbdäck på fabia fungerar inte!!

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

15" dubbdäck på fabia fungerar inte!!

Inlägg av rubank »

det fick jag höra från arver verkstad idag, går tydligen inte att svänga med den då säger johan på däck här i västerås.... hmmm vad tror ni?
/Anders
Kent Ögren (MrC)

Sv:15

Inlägg av Kent Ögren (MrC) »

Måste funka. 16" alufälgar är ju inga problem. Kan vara att profilen blir för hög.
kgsjoqvist
Bilmodell: Skoda Fabia Combi 1,4 Flash
Kontakt:

Sv:15

Inlägg av kgsjoqvist »

I vilket fall som helst ska du inte ändra rullomkretsen på hjulet. Om du vill ha dubbdäck finns de oftast inte i lägre än 65-profil. Det betyder att 175/65 14 är max om du vill behålla original storlek på hjulen.

Större hjul än original gör att hastighetsmätare och vägmätare visar fel, hjulen kan ta i skärmkanter m m. Sommardäcken har ju oftast lägre profil, så då kan de rulla på större fälgar.
ToHans

Sv:Sv:15

Inlägg av ToHans »

Hmmm....

Har nyss skrivt en tråd om vad som hände då jag skulle byta till vinterdäck tidigare än idag..;-)

Till veckan kommer det att sitta 195/55 R15 Nokian Hakkapelitta 4 (dubb) på våran Fabia RS, den är lägre än en vanlig Fabia.....det däcket skall ha rätt "rotationsmönster", så allt skall visas korrekt..

Har en mamma som också skall ha 195/55 R15, på en Skoda Fabia S

Original på våran Fabia RS sitter det ju 205/45 R16 så skillnade blir ju bara typ 1 cm, trots den mycket högra profilen...om jag fattat allt rätt...och räknat rätt...

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-
Skriv svar