Svart skärm
-
jsvard85
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Svart skärm
80x från 2023 3000 mil, köpte bilen från handlare 2 veckor sen men börjar ångra mig! Bilen på verkstad för garanti förra veckan byte stag höger fram samt uppdaterades till 3.8 då det inte gick hemifrån. Idag är pekskärmen svart, provat reseta via strömknappen under skärmen och startat om den men det blir bara välkomstbilden sen blir den svart igen. Kopplat ur 12 volts batteriet inget bättre samt låst bilen 1 timme med nyckeln utom räckhåll för bilen hjälpte inte heller. Även dragit ut säkring 19, 30 och 46. Någon som har något tips? Suck! Är framtiden elbilar måste nivån bli bättre än det här!
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: Svart skärm
Det var väl dåligt att återförsäljaren inte fixat staget och uppdateringen innan de sålde bilen! Om det är några problem med skärmen så brukar det lösa sig om man håller av/på-knappen nedtryckt tills dess att skärmen startar om. Men det väl så du har gjort?
Har själv i princip aldrig behövt starta om skärmen, så det ska fungera utan problem. Hoppas att det löser sig!
Har själv i princip aldrig behövt starta om skärmen, så det ska fungera utan problem. Hoppas att det löser sig!
-
jsvard85
- Kontakt:
Håller med om återförsäljaren men jag har släppt det
vill inte hänga ut enskild återförsäljare men kan ju säga att jag inte är helt nöjd med Din Bil Skoda i Stockholmsområdet… Ja precis har provat trycka som du föreslår men tyvärr ej bättre…
-
rqu
- Kontakt:
Jag har liknande erfarenhet med min Skoda 80x från 2023. Jag har haft den sedan den var ny november 2023. Fast inte att skärmen var svart, även om det också hände några gånger innan uppdateringen att den ibland svartnade. Bilen kunde inte heller uppdatera sig med OTA utan det fick lösas vid servicen.
Jag beskrev min upplevelse av servicen så här, det är i Stockholm men inte hos Din Bil:
"Min Skoda Enyaq har nu fått sin första service efter två år. Dessutom skulle dom lägga på den nya programvaran som inte kunde installeras med OTA (over the air) som utlovats. Jag lämnade in den redan på onsdagen och dom började lite på eftermiddagen. Jag påpekade också att den klonkande i framvagnen när jag lämnade in den, vilket också stod i arbetsbeskrivningen för servicen.
På torsdagen ringde dom och sa att uppdateringen tog tid och bilen skulle bli klar på fredagen, jag passade på och fråga om klonket, nej det hade som såklart inte tittat på. På fredag eftermiddag ringer dom och glatt berättar att bilen är klar och uppdaterad. Jag frågar försynt om klonket, vilket klonk blir svaret! Det får vi ta på måndag.
Väl på måndag ringer dom och dom har lokaliserat och fixat klonket. Bra så. Nu är det bara minnesförlusten i den som infördes. Hoppas den löser sig, den har tappat platsinställningen för laddning, så nu hänvisar appen till bilen, som.säger att funktionen inte är tillgänglig. Det.är alltså inte möjligt att ställa in avgångstider med värme och laddning längre."
Efter uppdateringen till 3.8 på verkstaden var det nåt styrdon eller ställdon, nån burk som hade hängt sig, kanske var det SOS-modulen. Nu är den resetad och bilen fungerar som den ska, jag kan skapa laddplatser och ställa in laddning och avgångstider via schema igen. Så det krävdes en extra vända till verkstaden och felsökning nåt dygn till. Det är bara att boka en tid till för felsökning. Jag fick också staget bytt.
Jag beskrev min upplevelse av servicen så här, det är i Stockholm men inte hos Din Bil:
"Min Skoda Enyaq har nu fått sin första service efter två år. Dessutom skulle dom lägga på den nya programvaran som inte kunde installeras med OTA (over the air) som utlovats. Jag lämnade in den redan på onsdagen och dom började lite på eftermiddagen. Jag påpekade också att den klonkande i framvagnen när jag lämnade in den, vilket också stod i arbetsbeskrivningen för servicen.
På torsdagen ringde dom och sa att uppdateringen tog tid och bilen skulle bli klar på fredagen, jag passade på och fråga om klonket, nej det hade som såklart inte tittat på. På fredag eftermiddag ringer dom och glatt berättar att bilen är klar och uppdaterad. Jag frågar försynt om klonket, vilket klonk blir svaret! Det får vi ta på måndag.
Väl på måndag ringer dom och dom har lokaliserat och fixat klonket. Bra så. Nu är det bara minnesförlusten i den som infördes. Hoppas den löser sig, den har tappat platsinställningen för laddning, så nu hänvisar appen till bilen, som.säger att funktionen inte är tillgänglig. Det.är alltså inte möjligt att ställa in avgångstider med värme och laddning längre."
Efter uppdateringen till 3.8 på verkstaden var det nåt styrdon eller ställdon, nån burk som hade hängt sig, kanske var det SOS-modulen. Nu är den resetad och bilen fungerar som den ska, jag kan skapa laddplatser och ställa in laddning och avgångstider via schema igen. Så det krävdes en extra vända till verkstaden och felsökning nåt dygn till. Det är bara att boka en tid till för felsökning. Jag fick också staget bytt.
-
jsvard85
- Kontakt:
Ja det låter som mina erfarenheter, märkligt dålig service det verkar vara på så många ställen
Får lämna in den igen, trist med 2 verkstadsvändor på 2-3 veckor, hade varit bra om det här fixades innan dom sålde bilen. Skoda måste kunna göra det här bättre!