Kodiaq 2024

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
Northrose1
Bilmodell: Kodiaq2024
Kontakt:

Kodiaq 2024

Inlägg av Northrose1 »

Precis fått min Kodiaq 2024, bensin med elmotor ( vad nu den hjälper till med ).
Så en ny tråd för alla som köpt nya Kodiaq.
jimmyspets
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Re: Kodiaq 2024

Inlägg av jimmyspets »

Jag väntar på min, förhoppningsvis hämtar jag den om drygt två veckor.
Samma motor.
Vad är dina första intryck?
Northrose1
Kontakt:

Inlägg av Northrose1 »

Än så länge en kanonbil, stor inne.
Hade en Kia Sportage 2012 innan, vilken skillnad på bil detta är.
Mycket att lära sig men det går.
Northrose1
Kontakt:

Inlägg av Northrose1 »

Nu har jag varit ute på en längre provtur (16 mil ) och nu förstår jag varför en del klagar på Lane Assist, känns lite otäckt när man kör på motorvägen och inte håller sig i filen, tur att man kan stänga av den men man får ju göra det varje gång bilen ska ut och åka.
Annars var allt ok.
jimmyspets
Kontakt:

Inlägg av jimmyspets »

Intressant, jag gillade den när jag provkörde.
Jag tycker den var mycket trevligare än motsvarande på KIAn som vi hade som alternativ.
jimmyspets
Kontakt:

Inlägg av jimmyspets »

Nu är det drygt en vecka sedan jag hämtade min Kodiaq.
Jag är mycket nöjd med bilen, farthållaren med "lane assist" är väldigt bekvämt när man kör långt och i köer, har bara upplevt att den inte klarat av att hantera körfältet rätt på E4 norr om Linköping där den streckade linjen mellan körfälten saknades helt.
Bränsleförbrukningen är fortfarande högre än vad jag förväntar mig men den har konstant sjunkit och motorn är inte inkörd ännu.
Northrose1
Kontakt:

Inlägg av Northrose1 »

Nu har jag hämtat bilen efter att 85% mörk solfilm monterats på bakdörrar, bakluckan samt dom små sidorutorna.
Blev riktigt snyggt faktiskt, insyn lika med noll.
Bränsleförbrukningen sjunker redan efter 70 mil.
Laura varnar för både hastighetskameror och djur på vägen, första gången det hördes så blev jag lite paff, jag var ju ensam i bilen. :D :D
Northrose1
Kontakt:

Inlägg av Northrose1 »

Det verkar som det inte finns alla funktioner i infotainmentsystemet som den elektroniska instruktionsboken visar, inte ens med VIN numret inskrivet.
Kartorna verkar lite föråldrade, min gata finns inte med fast den gjordes färdig 2020 med ny bebyggelse.
Det går inte att ställa in alla funktioner i smart dials ( mittenratten ) vilket alla instruktioner visar även filmen från fabriken visar hur man gör.
Fel av mig att köpa första versionen av bilen som gjordes?
Johan Lat
Kontakt:

Inlägg av Johan Lat »

Jag har fick min bil i augusti och den är inne för fjärde gången på verkstad nu. Dom har väldiga problem med mjukvaran på denna nya bilen, ångrar mig verkligen att jag köpte den, dom klarar inte av att lösa problemen och det verkar som Skoda inte har någon lösning i sikte, läst mycket på utländska forum också med alla problem.

1. Den larmar på Lane assist + 5 fel till som en tekniker påstod kommer av att en kamera blir överhettad, den som sitter framför backspegeln vilket jag inte tror på för dom gångerna det har hänt mig så har det varit när den stått still hela dagen. Detta gör ju då att inga säkerhetssystem fungerar och inte farthållare. Problemet "löses" genom att man tar ut säkring 22 som sitter inne i säkringsboxen som sitter i kupen på vänstersidan om ratten en stund så kommer det sig igen.

2. Om man stänger av infotainmentsystem på on/off knappen(jag åker färja och vill inte ha igång den då) och sen försöker starta det igen när man startar bilen så kommer den inte igång förrän efter 4 minuter ungefär, detta händer inte alltid men ofta. Skoda hade en lösning att man öppnar dörren och då får man inte detta problemet, jag godtog inte det som en lösning så dom fick öppna den felpunkten igen, finns det en on/off knapp ska man kunna använda den.

3. Jag fick bilen levererad med en lackskada/grov repa på en tröskel som dom naturligtvis skulle fixa fort, det tog 3 månader och bara efter jag fick ligga på dom en hel del, alla skyllde på varandra sa dom då dom inte visste vem som gjort repan(inte jag ska tilläggas, det upptäcktes när jag hämtade bilen)

4. En högtalare var kass i högerdörren och det skulle bytas, tog flera veckor då det knappt går få tag på reservdelar men den byttes dom har ju också försökt lösa mjukvarufelen men dom har ingen lösning

5. När jag hämtade bilen efter lack och jag startade bilen så blippade det upp en nytt larm på airbag, kul med något nytt, gick naturligtvis in och sa till direkt och fick en ny verkstadstid två veckor senare.

6. Samma dag skulle jag köra hem från jobbet så startade inte bilen(återigen ett fel flera har haft) Jag provade ett gå ut, låsa bilen och låsa upp igen, ingen skillnad, provade att dra ut säkringen och låta den nolla sen om det hade något med det att göra men ingen skillnad. Ringde Skoda och dom kopplade mig till Skoda assistans som skulle skicka en bärgare, tänkte jag går in och väntar på kontoret tills dom kommer och kom på jag glömt telefonen så gick in i bilen igen och nog fan startade skrället då. Jag körde den direkt till Skoda Bäckebol där jag köpt den och lämnade in den och där är jag nu, som tur var va säljaren jag köpte den av för någon lånebil kunde jag ju inte få då dom egentligen inte har det men han såg till jag fick en för jag sa att jag måste ha en bil jag kan lite på, vill ju inte åka iväg på jobb och bara bli ståendes utomlands till exempel.

Skoda Bäckebol har ju varit hjälpsamma och jag har fått låna bilar och så men detta är en bil jag använder i jobbet och som tur är så är det lite lågsäsong med körandet just nu annars hade jag nog exploderat.

Ja detta var nog mer att jag ville skriva av mig lite men om ni funderar på en ny Kodiaq så hade jag verkligen väntat på att dom löser dessa mjukvaruproblem om ni inte vill som jag bara stå där med en icke fungerande bil och många turer till din Skoda verkstad.
Northrose1
Kontakt:

Inlägg av Northrose1 »

Nu har ju kylan kommit till VH så jag skulle använda parkeringsvärmaren för första gången, man kan ju sätta igång den med appen så jag tryckte igång den och jag hörde att den startade, men efter 2 minuter så visar appen att bilen ventileras och appen visar blått ( den ska visa rött vid värmning). Varmt i bilen blev det inte trots att värmaren gick 20 minuter. Enligt Skoda connect ska man kunna välja mellan värme och ventilation men på appen finns det inga valmöjligheter.
Nu fick jag en tryckknapp med till värmaren så jag provade att trycka på den och då gick värmaren igång och gav värme, appen kan man tydligen inte lita på.
Nu har vi ju även en Superb IV 2024 med parkeringsvärmare men där medföljde det inte en separat tryckknapp till värmaren utan man ska förlita sig på appen helt och hållet??
hakbr
Bilmodell: Skoda Kodiaq iV -24
Kontakt:

Re: Kodiaq 2024 iV

Inlägg av hakbr »

Har haft min bil några veckor nu och är nöjd.
Jag har en fundering inför kommande effekttariffer som nätbolagen planerar att införa.
Det finns ju en inställning "Reducerad laddström ac" i bilen, är det någon som vet exakt hur mycket/stor reduceringen är?
Endombed
Bilmodell: Kodiaq iV 2024
Kontakt:

Inlägg av Endombed »

Är det bara jag som inte kan stänga bensinluckan?
Funkar efter en massa omstartar och trixande.. men förstår inte varför?
Ruscher
Kontakt:

Inlägg av Ruscher »

Endombed skrev:
> Är det bara jag som inte kan stänga bensinluckan?
> Funkar efter en massa omstartar och trixande.. men förstår inte varför?

Påverkar det något om bilen är låst/olåst? Eller problemet är samma oavsett?
Tänker om låsmekanismen inte öppnar som den ska, alternativt är något skevt såklart. Tapp eller lucka.
Northrose1
Kontakt:

Inlägg av Northrose1 »

Vänster ytterbackspegel gnisslar när den viker in, nu har jag stängt av automatisk infällning.
Felanmälan gjord, men ingen respons om vad som ska göras.
Fler som drabbats?
jimmyspets
Kontakt:

Inlägg av jimmyspets »

Finns en separat tråd om problemet, du är inte ensam
hakbr
Bilmodell: Skoda Kodiaq iV -24
Kontakt:

Re: Kodiaq 2024 iV

Inlägg av hakbr »

hakbr skrev:
> Har haft min bil några veckor nu och är nöjd.
> Jag har en fundering inför kommande effekttariffer som nätbolagen planerar
> att införa.
> Det finns ju en inställning "Reducerad laddström ac" i bilen, är
> det någon som vet exakt hur mycket/stor reduceringen är?

Nu har jag provat.
Laddströmmen sänks från 22 kW till 5,7 kW när man väljer "Reducerad laddström ac" i bilen.
FredrikB
Bilmodell: Kodiaq iv 24
Kontakt:

Inlägg av FredrikB »

Hej,

Har problem med min Kodiaq när jag ställer den på laddning. Hemmaladdare och tibber. Påbörjar inte laddningen direkt så går bilen i "djupsömn" och detta har hänt 3 gånger inom loppet av 12 dagar. Bärgare har varit hos oss 2 gånger för att starta bilen. Igår(fredag) var den på verkstaden hela dagen och de hade återställt bilen. Och berättade att det finns en uppdatering för att få detta problem att försvinna men är inte redo. Idag (lördag) var bilen strömlös igen. Verkstaden var MYCKET snälla och körde hem en hyrbil och lyckades starta våran. Är det fler som har upplevt detta fel?

Andra fel på bilen har varit växellåda hade missljud så den fick bytas ut, airbag som hade ett fel.

Bilen har gått 430mil uthämtad 2024-08-27
Mannesson
Bilmodell: Skod Kodiaq iv
Kontakt:

Inlägg av Mannesson »

Jag har samma problem på min. Bad verkstaden fixa det och det hjälpte några dagar, sen samma igen :(

Northrose1 skrev:
> Vänster ytterbackspegel gnisslar när den viker in, nu har jag stängt av
> automatisk infällning.
> Felanmälan gjord, men ingen respons om vad som ska göras.
> Fler som drabbats?
Mannesson
Bilmodell: Skod Kodiaq iv
Kontakt:

Inlägg av Mannesson »

Jag fick ringa assistans idag igen då 12v batteriet var urladdat och bilen stendöd. Detta är fjärde gången sedan november.
Har haft den inne på verkstad för detta och de hänvisar till nån uppdatering som verkar dröja.

Har börjat tröttna på detta nu och kommer skriva ett brev till återförsäljaren där jag förväntar mig att detta åtgärdas nu, annars får vi diskutera
att få en ersättningsbil eller återköp.

Nu var det ju helgdag idag, så jag nöjde mig med att få bilen startad så jag kan använda den, men framöver tänker jag låta dem bärga den till verkstad, så får
den stå där till de löst problemet :)

FredrikB skrev:
> Hej,
>
> Har problem med min Kodiaq när jag ställer den på laddning. Hemmaladdare
> och tibber. Påbörjar inte laddningen direkt så går bilen i
> "djupsömn" och detta har hänt 3 gånger inom loppet av 12 dagar.
> Bärgare har varit hos oss 2 gånger för att starta bilen. Igår(fredag) var
> den på verkstaden hela dagen och de hade återställt bilen. Och berättade
> att det finns en uppdatering för att få detta problem att försvinna men är
> inte redo. Idag (lördag) var bilen strömlös igen. Verkstaden var MYCKET
> snälla och körde hem en hyrbil och lyckades starta våran. Är det fler som
> har upplevt detta fel?
>
> Andra fel på bilen har varit växellåda hade missljud så den fick bytas ut,
> airbag som hade ett fel.
>
> Bilen har gått 430mil uthämtad 2024-08-27
Nightflight
Bilmodell: Kodiaq iV
Kontakt:

Inlägg av Nightflight »

Haft samma fel med urladdat 12 V batteri ner till 7 Volt. Förklaring av insatt Skodatekniker i Norrköping. När laddhandske är inkopplad och laddboxen är inställd att inte leverera laddström till bilen försöker bilen i alla fall att få laddström. Det medför att hela systemet startas upp med belastning på 12 V batteriet. När bilen konstaterat att det inte finns laddström tillgängligt kopplas systemet ner. Efter en stund upprepas detta och var gång detta sker laddas 12 V batteriet successivt ur. För att inte utsättas för detta ska laddkabel endast anslutas till bilen när det finns laddström. Enligt Skodateknikern ska problemet avhjälpas genom en uppdatering av programvaran. Oklart när uppdatering kommer.
Skriv svar