Modell: Fabia kombi 2012
Motor: 1,2 TSI 77 kW
Mororkod: CBZB
Servad för knappt ett halvår sen.
Händelseförlopp
1. Accelererar i uppförsbacke från stillastående till 80 km/h. Växlar från 3 till 5 vid krönet då bilen är uppe i varv och vägen börjar plana ut.
2. Motorn hostar till och tappar kraft. Gul motorlampa samt ”EPC” tänds i instrumentpanelen och motorn går på enbart tre av fyra cylindrar.
3. Stannar på första avtagsväg och slår av bilen. Startar igen och felet är kvar.
4. Tar fram felkodsläsare och får ut felkoder ”P0301 Misfire cylinder 1” samt ”P130A Hide cylinder”. Rensar felkoder och startar bilen igen med samma resultat direkt vid uppstart.
5. Rullar hemåt och försöker läsa mig till vad felet kan bero på. Skaffar nya tändstift för att börja någonstans.
6. Byter tändstift och ser att stiftet i cylinder 1 är ordentligt sotigt i änden.
7. Startar bilen och får INTE felkoder direkt men den går inte helt rent på tomgång. Kör en sväng och så fort jag belastar motorn i uppförsbacke så uppstår samma fel igen; motorn hostar, cylinder 1 misständer och slår ifrån men med skillnaden att det är gul motorlampa och ABS-lampan som tänds istället för ”EPC”.
8. Kollar det nya tändstiftet i cylinder 1 och det är lika sotigt som det förra. Byter till ett av de gamla från annan cylinder som inte är sotigt.
9. Parkerar igen. Beställer ny tändspole och byter. Startar bilen och låter den stå på tomgång med fyra fungerande cylindrar. Kontrollerar tändstift 1 efter tomgångskörning och det har inte blivit sotigt.
10. Testar att köra en sväng men med samma utfall som punkt 7; kan köra hjälpligt på alla fyra cylindrar utan belastning men får problem i uppförsbackar. Efter misständningen har tändstift 1 blivit sotigt än en gång.
Högst amatörmässig analys:
Tändstiftet blir svart vilket tyder på att cylindern får för mycket bränsle men bilen ger ingen felkod för trasig insprutningsventil. Kan detta vara en felkälla ändå?
Är det någon som känner igen sig i detta? Är detta tecken på en trasig topplockspackning? Har inte gjort något kompressionstest då jag inte har tillgång till utrustning. Eller finns det ventiler, reläer eller solenoider någonstans som kan ha fallerat och lett till detta problem?
Jag är oerhört tacksam för att hjälp jag kan få! Himla nöjd med bilen i övrigt men om det slutar med verkstadsnota på femsiffrigt belopp för att plocka isär motorn så känns det väldigt motigt…
Motorproblem Fabia -12 1,2 TSI. Känner du igen dig?
-
tambaower
- Bilmodell: Fabia Kombi
- Kontakt:
-
goerana
- Bilmodell: fabia 2017
- Kontakt:
Re: Motorproblem Fabia -12 1,2 TSI. Känner du igen dig?
Hej! du bör kolla spridarna, det kan vara dålig funktion på den eller otäta,
//Goerana
//Goerana