Växellåda i nödläge

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
Isbjörnen_13
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Växellåda i nödläge

Inlägg av Isbjörnen_13 »

Hej,

Köpte vår Kodiaq i februari, årsmodell 2018, har gått ca 6600mil, automatväxlad, bensin.
Sedan i somras har följande meddelande dykt upp ca 4 ggr och de senaste veckorna allt oftare på panelen: Växellådan försatt i nödläge, fortsatt körning möjlig.
I början växlade den bara mellan 1-2:an men nu de senaste gångerna bara varannan växel, 2-4-6.
I augusti hade vi den på stor service, allt blev kollat, t.om. växellåda oljan byttes. Dock hittade inte datorn ngn historik på att lådan försatts i nödläge, därför kunde inte verkstaden åtgärda ngt eller säga vad det kunde bero på. Dessvärre så är det samma sak varje gång, om man parkerar bilen och låter den stå en stund och sen startar så funkar allt som vanligt igen. Dvs finns inget i bilens dator historik om nödläget. Med andra ord är det som att slänga pengar i sjön att ta den till verkstaden som felsöker för 2000kr och förmodligen inte hittar nåt. Snälla! Är det ngn som har tips på vad vi borde göra? Ngn som varit med om samma sak och fått problemet identifierat? Tacksam för all typ av hjälp!
/Monika
ormet
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Re: Växellåda i nödläge

Inlägg av ormet »

Tjena. Detta hände mig i November och jag lämnade in den till Skoda direkt. 2017 som gått 8800 mil. Det var styrelektroniken, den sk Mekatronicen, till växellådan som pajjat och den behövde bytas ut. Det tog 46 dagar men efter det har jag inte haft problem längre.
Kicko
Bilmodell: Skoda Kodiaq
Kontakt:

Re: Växellåda i nödläge

Inlägg av Kicko »

Min bil larmade igår mitt på motorvägen och jag lyckades ta mig dit jag skulle men vågar inte bila hem 60 mil.
Bilen har gått 8500 mil och skall egentligen in på service nästa vecka, så snopet. Vågar jag köra hem utan att växellådan går sönder helt eller skall jag ringa bärgare där jag befinner mig? Tyvärr ingen serviceverkstad öppen på helger.
Skriv svar