Skoda Rapid 1.2 TSI Manual, 105hp, 2013 - Rejäl kondens vid minusgrader

I detta forum skriver vi om övriga modeller.
skrotor
Bilmodell: Skoda Rapid 1.2 TSI (2013)
Kontakt:

Skoda Rapid 1.2 TSI Manual, 105hp, 2013 - Rejäl kondens vid minusgrader

Inlägg av skrotor »

Hej!

Jag har problem med min Skoda Rapid 1.2 TSI (2013) nu på vintern när temperaturen ligger nära nollan och under. Bilen drabbas av ordentlig kondens så att rutorna blir helt vita och en hinna av fukt liger på insidan av rutan. Jag upplever inte att problemet endast beror på att en varm person kommer in i en kall bil eller att man drar med sig snö in i kupén eller liknande. Problemet slår oftast till efter 20-30 minuters körning, den enda lösningen är då max värme och tryck i fläktarna samtidigt som man drar ner rutorna.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Jag har sett på nätet att det kan vara stopp i avrinningen för AC:ns kondensvatten. Man ska tydligen kunna blåsa tryckluft i utloppet under bilen för att lossa stoppet, har dock inte haft möjlighet att testa.

Bilen klarade nyss besiktningen men kontrollanten sa att jag hade ett läckage i motorrummet (något som var vanligt på motormodellen) men jag har inte hunnit undersöka saken närmare eller ta in bilen på verkstad.

Jag har försökt undersöka om det kan vara smuts och skräp i brandväggen (utrymmet precis under vindrutan) som gör att det samlas vatten där. Vindrutetorkarna har dock rostat fast så jag lyckades inte plocka bort hela kåpan.

Tacksam för all hjälp och allaa idéer/förslag!
Skoda Rapid 1.2 TSI Manual, 105hp, 2013
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Re: Skoda Rapid 1.2 TSI Manual, 105hp, 2013 - Rejäl kondens vid minusgrader

Inlägg av winston »

Har du kollat golvmattorna så dom inte är fuktiga/våta. Det kan eventuellt vara läckage någonstans så mattorna blir våta. Har varit ett problem på vissa Skoda modeller där det blir fullt med vatten i dörrarna som rinner över in på mattorna
skrotor
Kontakt:

Inlägg av skrotor »

Hej WInston och tack för svar!

Jag känner till att problemet existerar på vissa liknande bilar men har aldrig märkt att golven skulle vara fuktiga i min, problemet är konstant vid minusgrader så jag tror inte det rör sig om fuktansamling inuti bilen.

Jag har dock haft vatten i förardörren och bakluckan, alltså inuti plåten. Båda gick att lösa genom att peta loss skräp från dräneringshålen vid båda tillfällen.
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av winston »

Eftersom problemet uppstår först efter 20 - 30 minuters körning så verkar det för mig som att det finns fukt någonstans som har värms upp och bildat fukt
skrotor
Kontakt:

Inlägg av skrotor »

Möjligt, eller en läcka någonstans. Kontrollanten på besiktningen nämde att jag hade nån dålig packning.

Bilen står i varmgarage i år men jag upplever att kondensen/imman är lika dålig som förra året då den stod ute. Det talar väl emot att det samlats vatten (regn/is) nånstans?
skrotor
Kontakt:

Inlägg av skrotor »

Lämnade in bilen på Olofsson Bil i Nacka (Värmdövägen 79, 131 35 Nacka), dom är auktoriserad Skoda-verkstad. Felet var en trasig ställmotor, sabbade luftcirkulationen eller något liknande.

Testkört 40 minuter vid 7 minusgrader utan problem.

Utfört arbete:
Felsökning 869,60
Ställmotor ur- och inmonterad 434,11
Handsfacke ur- och inmonterad 578,82
Ställmotor 1963,43

Total 3845,96
Skriv svar