Tanklucka

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
loffe
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Tanklucka

Inlägg av loffe »

Min tanklucka har fastnat. Har testat ha alla dörrar stängda o låsa/låsa upp men det vill inte släppa. Verkar inte finnas en nödöppnare inifrån (lått tillgänglig)? Nån som har nåt tips?
dangerousdave
Kontakt:

Re: Tanklucka

Inlägg av dangerousdave »

Hur löste du det? Ska nu gå ut i regnet o försöka få upp min som helt plötsligt vägrar öppna sig.. :/
Nellienova
Kontakt:

Inlägg av Nellienova »

Någon som kan komma med tips?
Har en Kodiaq 2018, får ej upp locket & hittar inte någon nödöppnare.
Charalazen
Bilmodell: Karoq
Kontakt:

Inlägg av Charalazen »

Hej,
Ingen som har svar på hur ni löste det? Har samma problem på en Skoda Karoq 2018 där låspinnen fastnat i ett låst/intryckt läge som sluta med att jag fick dra bända upp locket så att pinnen kom ur plastdelen på locket som håller den stängd.
dangerousdave
Kontakt:

Hej! Jag köpte en "skrot del" via bildelsbasen, så själva delen som stänger är hel, sen tar du loss din lucka, med färgen som passar din färg och återmonterar (trycker på plats). Det var bar att dra ut infattningen efter du tagit bort tanklocket o blåa locket. Sen är det en liten slang som vattnet som en kommer in dräneras i, din nya del kan ha den kvar, jag fick återanvända min gamla.

Jag hade tur att min hade även själva motorn som låser, låser upp ingick och fungerade. Tog ca 12 minuter att byta. Är delen du köper utan motor är det samma som mååånga tillverkare, spec inom VW koncernen använder o kostar ca 150kr.

/Dave
Charalazen
Bilmodell: Karoq
Kontakt:

Inlägg av Charalazen »

Hej Dave och tack för svar!
Förstår jag det rätt att du köpte hela "tanklockskassetten" och bytte ut den och inte bara låsmotorn (se bifogad bild med inringad motor)? Om så, varför du bytte ut hela kassetten och inte bara motorn? Kanske behöver köpa hela kassetten jag med iom att jag fick ta sönder liten plastdel på luckan så att låspinnen kunde komma ur sitt fäste annars kanske stängning/klickfunktionen inte fungerar.

Kunde du bara rycka ur tanklockskasetten från karossen utan att behöva klicka ur den ur fästen? Vad jag läst/sett på någon video för liknande bil, så finns det 4 markeringar på bilen där clipsen håller fast kassetten och som man måste trycka ur och som kan vara lite trögt samt risk att paja clipsen.

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dangerousdave
Kontakt:

När väl fick upp locket gick låset sönder som motor snurrar runt då man låser bilen. Den pajjade o då jag inte upp locket. Jag bytte alltså motorn då den ingick. Jag ryckte ut den.
Skriv svar