Jag har en Octavia RS 245 -19 den har nu rullat 8000mil och den var inne på service nu i dagarna. Fick då veta att det snart är dags att byta bromsklossar fram och bak som i sig inte är så konstigt. Dock så vill de även byta bromsskivorna. "byte klossar + skivor fram: 9100:- Bak: 5700:-". Totalt 14800:-. Detta låter väldigt orimligt. Jag har bytt bromsklossar förut på en RS 2016 och då var det inte tal om några skivor. Förövrigt har jag aldrig bytt några skivor i samband med kloss byte på så nya bilar. Vad tror ni om detta? Detta gäller en auktoriserad Skoda verkstad. Vid okulär besiktning av skivorna ser de väldigt jämna, blanka och fina ut. Testade att bromsa 100 - 0 och känner inga vibrationer i ratt och ingen obalans. Bromspedalen känns stum under inbromsningen.
Hälsningar /P
Tidigt byte av bromsbelägg & skivor
-
petkr4
- Bilmodell: Octavia 245 VRS
- Kontakt:
-
Bilmeken
- Bilmodell: Yeti
- Kontakt:
Re: Tidigt byte av bromsbelägg & skivor
Hur ser insidan av skivorna ut. Det är där det brukar bli illa. Annars är det väl bara att säga att du endast vill ha beläggen bytta.
Det är din bil du som bestämmer !
Det är din bil du som bestämmer !
-
petkr4
- Bilmodell: Octavia 245 VRS
- Kontakt:
Re: Tidigt byte av bromsbelägg & skivor
Hej, tack för dit svar!
Skivorna är helt blanka och jämna. Detta är det första bromskloss bytet på denna bilen sedan den var ny. Att man då ska byta även skivorna låter konstigt för mig. Har aldrig gjort det förut. Klossar och skivor borde väl slitas tillsammans även om det bromsas mycket eller lite. Jag kör långa sträckor mestadels motorväg så det bromsas inte så mycket. Kanske kan mäta kanten på skivan och se hur långt in skivan är nersliten. Hur många mm ska den klara? Kanske är olika från skiva till skiva.
/P
Skivorna är helt blanka och jämna. Detta är det första bromskloss bytet på denna bilen sedan den var ny. Att man då ska byta även skivorna låter konstigt för mig. Har aldrig gjort det förut. Klossar och skivor borde väl slitas tillsammans även om det bromsas mycket eller lite. Jag kör långa sträckor mestadels motorväg så det bromsas inte så mycket. Kanske kan mäta kanten på skivan och se hur långt in skivan är nersliten. Hur många mm ska den klara? Kanske är olika från skiva till skiva.
/P