Köpte i december en Skoda RS -16 som gått 5000mil med 12 månaders Das Welt garanti. Kört ca 1000mil utan att märkt något strul med bilen.
Förra veckan började lampan för "avgasrening" lysa. Då jag har garanti på bilen boka jag in den på Toveks. Toveks konstaterade att ett glödstift var trasigt och bytte detta. 2 dagar senare på väg till arbetet började det tjuta i bilen och blinka en röd lampa om motoröverhettning. Tittar på tempmätaren som gått upp på rött och stannar bilen direkt vid första parkeringsfickan.
När jag öppnar motorhuven verkar inte själva motorn vara överhettad, men utrymmet innanför motorn är kokhett. 20min senare efter att motorn stått avstängd är känslan det vibrerande hett över motorn. Vattnet har kokat då det läck ut en mängd glykol under bilen.
Ringer bärgaren som tar den till Toveks igen. 2 dagar senare återkommer dem och säger att det varit maskinellt fel på vattenpumpen som måste bytas. Och här befinner jag mig just nu i väntan på att få bilen åter.
Mina frågeställningar är nu enligt nedan:
1. Hur fasen kan en vatten pump ge sig vid 6000mil? Aldrig hört talas om detta tidigare...
2. Vad är sannolikheten att motorn tagit stryk? Toveks påstår att det borde vara lugnt, men att de inte gör någon djupare kontroll på själva motorn.
3. Jag har fortfarande 3 månaders garanti på bilen. Hur tar jag ta redan på om motorn tagit stryk? och i så fall kan ha möjlighet att få det på garantin.
4. Om inte motorn tagit stryk, vad tror ni om risken att jag fått en måndags exemplar. Jag menar ger sig vatten pumpen vid 6000mil och även glödstift som jag under mina 20 bil år aldrig tidigare behövt byta. Vad är då sannolikheten att det kommer fortsätta strula med andra saker?
Vattenpump havererat
-
espo
- Bilmodell: Scoda RS
- Kontakt: