Hej!
Är sedan i vintras en nöjd ägare till en 05 Octavia 2.0 FSI med 23K mil på mätaren.
För ett tag sedan (såklart en varm dag) lade kupefläkten av. Jag hade kört flera timmar under dagen och fläkten hade fungerat bra hela dagen, utan missljud eller något annat fel. När jag startade bilen på kvällen så gick inte fläkten igång alls.
Bilen är utrustad med klimatanläggning och inget på displayen visar på något fel. (det går att vrida hjultet för fläkthastighet och det lyser som det ska)
Jag plockade ner fläkten och provkörde den med en direkt 12 volts matning och fläkten går då utan problem. Då trodde jag att felet satt i styrenheten som är inbyggd i fläkten, så jag köpte ändå en ny fläkt och provade den, men inte heller den fungerar.
På kontakten som går till fläkten finns 4 kablar, 2 grövre med 12V på (har mätt och det är alltid 12v oavsett vad fläkthastigheten är inställd på) samt 2 tunnare kablar.
Jag antar att de tunnare kablarna ska ge någon slags signal, men vet inte vad. Har ingen spänning mellan dessa, och ohm-mäter jag så får jag väldigt stort motstånd mellan dessa (Ca 15 kOhm)
Någon som varit med om något liknande och har en ide på vad man kan göra?
Kupefläkten startar inte
-
nisselasse
- Bilmodell: Skoda Octavia 2005 2.0FSI
- Kontakt:
-
nisselasse
- Bilmodell: Skoda Octavia 2005 2.0FSI
- Kontakt:
Sv:Kupefläkten startar inte
Problemet så gott som löst.
Gav upp min felsökning och lämnade in på skodaverkstad.
Det visade sig att det var en givare i ACn som hade lagt av och därför ville inte klimatanläggningen starta kupefläkten.
Gick på 2500 för felsökning och byte av givare.
Väl hemma med bilen monterade jag tillbaka handskfacket, och då fick jag förstås problem igen.
När jag hade monterat ner handskfacket så började airbag-lampan lysa, eftersom jag tagit bort kontakten till on/off-vredet till airbagen. När jag nu monterat tillbaka handskfacket och satt tillbaka kontakten så slocknar ändå inte airbag lampan. Har provat att ta loss batteriet i hopp om att nollställa systemet, men det gjorde ingen skillnad.
Någon som vet hur man får bort airbag-lampan? Kanske bara att åka in till verkstaden igen och be dem släcka den?
Mvh David
Gav upp min felsökning och lämnade in på skodaverkstad.
Det visade sig att det var en givare i ACn som hade lagt av och därför ville inte klimatanläggningen starta kupefläkten.
Gick på 2500 för felsökning och byte av givare.
Väl hemma med bilen monterade jag tillbaka handskfacket, och då fick jag förstås problem igen.
När jag hade monterat ner handskfacket så började airbag-lampan lysa, eftersom jag tagit bort kontakten till on/off-vredet till airbagen. När jag nu monterat tillbaka handskfacket och satt tillbaka kontakten så slocknar ändå inte airbag lampan. Har provat att ta loss batteriet i hopp om att nollställa systemet, men det gjorde ingen skillnad.
Någon som vet hur man får bort airbag-lampan? Kanske bara att åka in till verkstaden igen och be dem släcka den?
Mvh David
-
SilverB
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Kupefläkten startar inte
Du måste släcka den ,slocknar inte av sig själv.