Hej!
Har en pickis som envisas med att dra rätt rejält åt höger trots 4-hjulsinställning och skiftande av hjul. Vad jag vet så har jag inte kört in i något så förhoppningsvis är inget snett eller glappt. I nuläget drar den så pass mycket att om jag ligger i 100km/h och släpper ratten så tar det 1 reflexstolpe innan jag går utanför vägen, så det krävs lite notstyrning att hålla den på rätt köl..
Jag funderar på om det kan vara något med servon som strular men vill kolla om det är ett vanligt problem innan jag river ner den? Värt att kolla där eller ska jag kika på något annat?
Drar åt höger trots 4-hjulsinställning
-
huggorm
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Drar åt höger trots 4-hjulsinställning
Har du fått en fyrhjulsinställning har du nog blivit lurad..
Vad jag minns går ej bakvagnen att ställa.o endast en vinkel fram går o ställa.
Vet ej vad du har kollat..
1 däckets skick samt lufttryck.
Kärvande broms.
Fjäderbenslagring
Krökt styrstag.
Vad visa inställningspapperna för värde före o efter?.
Vad jag minns går ej bakvagnen att ställa.o endast en vinkel fram går o ställa.
Vet ej vad du har kollat..
1 däckets skick samt lufttryck.
Kärvande broms.
Fjäderbenslagring
Krökt styrstag.
Vad visa inställningspapperna för värde före o efter?.
-
huggorm
- Kontakt:
Sv:Sv:Drar åt höger trots 4-hjulsinställning
Jag har i två omgångar lämnat in bilen till en stor däckfirma och bad de kolla över både fram och bak. Kanske är fel att kalla det 4-hjulsinställning ifall de inte har justerat bak iaf...
Däcken sjunger på sista versen men jag har samma problem med vinterdäcken så jag tror inte det är felet. Och lufttrycket är ok, blir dock något bättre om jag har högre tryck i dem.
Bromsar och hjullager är ok, finns en anings glapp i höger bak tror jag men det var knappt kännbart i våras och det är inget som viner.
Tror inte jag har lyckats kröka något som sagt men det är inte omöjligt. Tips på vart man kan kolla det, för det är utanför min kunskap dessvärre?
Däcken sjunger på sista versen men jag har samma problem med vinterdäcken så jag tror inte det är felet. Och lufttrycket är ok, blir dock något bättre om jag har högre tryck i dem.
Bromsar och hjullager är ok, finns en anings glapp i höger bak tror jag men det var knappt kännbart i våras och det är inget som viner.
Tror inte jag har lyckats kröka något som sagt men det är inte omöjligt. Tips på vart man kan kolla det, för det är utanför min kunskap dessvärre?
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Drar åt höger trots 4-hjulsinställning
Hur är däcken slitna?
Jämnt eller mer slitet på ytter el insida av däcket.
Är ena mer slitet än andra?
Däcktryck ska vara 2,3-2,4 bar om du har org 13 tum.
Styrstaget är stagen som går från hjulets spindel in i styrväxel vid karossen.
Detta ser du om du vrider hjulen o kollar på baksidan av hjulen.
Om du postar mätvärdena på framvagnen går det att avgöra om där är en möjlig dålig fjäderbenslagring.
Antar du ej har glapp i styrled spindelled? Bes o däcknissen bör ha sett det isåfall.
O du är säker på bromsarna? Vissa ggr funkar bromsar kanon för att sen ta långtid o släppa tillbaka om tex glidpinnar kärvar.då får du detta fenomen o det är den sida isåfall som bilen drar åt.
Stämmer allt detta så finns ingen naturlig förklaring.
Jämnt eller mer slitet på ytter el insida av däcket.
Är ena mer slitet än andra?
Däcktryck ska vara 2,3-2,4 bar om du har org 13 tum.
Styrstaget är stagen som går från hjulets spindel in i styrväxel vid karossen.
Detta ser du om du vrider hjulen o kollar på baksidan av hjulen.
Om du postar mätvärdena på framvagnen går det att avgöra om där är en möjlig dålig fjäderbenslagring.
Antar du ej har glapp i styrled spindelled? Bes o däcknissen bör ha sett det isåfall.
O du är säker på bromsarna? Vissa ggr funkar bromsar kanon för att sen ta långtid o släppa tillbaka om tex glidpinnar kärvar.då får du detta fenomen o det är den sida isåfall som bilen drar åt.
Stämmer allt detta så finns ingen naturlig förklaring.
-
huggorm
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Drar åt höger trots 4-hjulsinställning
Jag ska göra en dubbelkoll på allt i helgen och återkommer med om jag kan se något konstigt! Ska även se till att få fram alla värden också.
-
huggorm
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drar åt höger trots 4-hjulsinställning
Då ska jag göra en liten uppdatering i ärendet.
Var tillbaka hos de som gjorde däckinställningen för att be de kolla lite mer. Denna gång upptäckte de att höger fjäderbenslager mycket riktigt var rejält glapp. Märks eller hörs dock inte när jag kör utan det var först när bilen var upplyft som det rörde sig rejält när vi ryckte i däcket. Får byta det i veckan, göra en ny inställning och se vart det hamnar! =)
Var tillbaka hos de som gjorde däckinställningen för att be de kolla lite mer. Denna gång upptäckte de att höger fjäderbenslager mycket riktigt var rejält glapp. Märks eller hörs dock inte när jag kör utan det var först när bilen var upplyft som det rörde sig rejält när vi ryckte i däcket. Får byta det i veckan, göra en ny inställning och se vart det hamnar! =)
-
andreas1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drar åt höger trots 4-hjulsinställning
Sedär. Det borde dom märkt första gången.
Innan man kollar inställning kollar man leder lagringar mm för att kunden ej ska betala onödig kostnad.
Mätvärdet bör inte ens va bra på den sidan.
När du får inställning gjord kolla värdena på datan ej på lappen du får för den går att hmm justera .
Oftast klonkar en dålig lagring vid gupp men som du skriver märks det nästan alltid när bilen är hissad o man sliter lite i fjädern.
Innan man kollar inställning kollar man leder lagringar mm för att kunden ej ska betala onödig kostnad.
Mätvärdet bör inte ens va bra på den sidan.
När du får inställning gjord kolla värdena på datan ej på lappen du får för den går att hmm justera .
Oftast klonkar en dålig lagring vid gupp men som du skriver märks det nästan alltid när bilen är hissad o man sliter lite i fjädern.