Motor lampan börjar lysa och jag får upp kod P0171. Har bytt några slangar som var trasiga precis vid insuget samt köpt ny LMM men problemet kvarstå. Släcker koden men efter ett tag så kommer den tillbaka. Kan det vara lambdan som är dålig?
Bilen går precis så bra som den ska gå fast motor lampan lyser?
Felkod P0171
-
Krippin
- Bilmodell: Skoda Octavia Glxi
- Kontakt:
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Felkod P0171
Det är så himla svårt att svara vettigt i detta forum för det talas nästan aldrig om vad det är för bil o motor frågan gäller.
Du skriver i Octavia RS kategorin men i din profil står en annan bil.
Om du talar om vilken bil årsmodell o motor det gäller kanske jag kan ge ett tips !
Du skriver i Octavia RS kategorin men i din profil står en annan bil.
Om du talar om vilken bil årsmodell o motor det gäller kanske jag kan ge ett tips !
-
Krippin
- Bilmodell: Skoda Octavia Glxi
- Kontakt:
Sv:Sv:Felkod P0171
Octavia RS -03 är det.
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Felkod P0171
Troliga orsaker till P0171 är insugläckage, luftmassemätare, lambdasond. Vanligast är med all säkerhet ett insugläckage.
En seriös verkstad trycker in rök i insuget o kan då se även små läckor. Har man inte tillgång till en rökmaskin får man testa med den gamla startgasmetoden. Starta motorn o spraya på misstänkta ställen om läcka finns hör du det på motorn. Tyvärr känner jag inte till några vanliga läckställen på RS motorn.
Svar på din fråga om det kan vara lambdasonden är ja.
En seriös verkstad trycker in rök i insuget o kan då se även små läckor. Har man inte tillgång till en rökmaskin får man testa med den gamla startgasmetoden. Starta motorn o spraya på misstänkta ställen om läcka finns hör du det på motorn. Tyvärr känner jag inte till några vanliga läckställen på RS motorn.
Svar på din fråga om det kan vara lambdasonden är ja.