Vilken motor ska man välja?

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
slammis
Bilmodell: Toyota Prius
Kontakt:

Vilken motor ska man välja?

Inlägg av slammis »

Hej! Funderar på att köpa en Fabia kombi men vet inte riktigt vilken motor man ska satsa på. Har tidigare provkört 1.2:an som är billig och bränslesnål men tyckte att denna var lite högljudd. Har sedan dess fått tipset att 1.4:an på 75hk ska vara mycket bättre vad gäller ljudnivå och komfort. Är denna motor bränslesnål och är den värd ca 9000 extra?
Leif Ankarschiöld (Greven)

Sv:Vilken motor ska man välja?

Inlägg av Leif Ankarschiöld (Greven) »

Ju större motor ju mindre behöver den jobba...
O lite mer ork samtidigt..
Små motorer blir rätt suriga i landsvägs körning..

// Greven
Sara Mattsson (Sinda)

Sv:Vilken motor ska man välja?

Inlägg av Sara Mattsson (Sinda) »

Hej.

Kan berätta att vi fick vår Fabia Combi 1,2 HTP för en vecka sedan och har hunnit köra den på ganska många olika vägar. Tycker hittills att den varit mycket tyst och smidig. Den är fantastisk i stadstrafik och helt ok på motorväg. Vid trafikljusen måste man nästan gasa litet för att vara säker på att man inte fått motorstopp.. ;) Det är klart att den har litet högre vägljud än litet dyrare bilar har, men vi störs inte alls av motorljudet.

Vidare vill jag beklaga mig över att vår lilla bil bara fick vara felfri i tre dagar innan någon drulle slog upp en dörr mot den på en parkering. Oj vad min sambo svor... Tänk om folk kunde vara litet försiktigare.
slammis

Sv:Sv:Vilken motor ska man välja?

Inlägg av slammis »

Hej,

Trevligt att höra dina erfarenheter. Har precis varit och provkört 1.4:an och det var ärligt talat nästan ingen skillnad mot 1.2:an. Endast marginellt lägre motorljud, mest i högre farter, och aningen bättre startmoment. Absolut inte värt 9000 extra, så det blir att jag beställer den med den lilla motorn. Hoppas dock att min klarar sig längre än 3 dagar utan lackskador.
Skriv svar