Fylla olja i växellådan?

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
TK
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Fylla olja i växellådan?

Inlägg av TK »

Var sitter nivå- och bottenplugg på växellådan, Felicia -97?
Thomas33
Bilmodell: Skoda Felicia och Octavia RS
Kontakt:

Sv:Fylla olja i växellådan?

Inlägg av Thomas33 »

Det sitter på vänstersidan, bakkanten på växellådan fyll med 2,4liter i hastighetsmätareuttaget.
TK
Kontakt:

Sv:Sv:Fylla olja i växellådan?

Inlägg av TK »

Tack Thomas. Ska byta packboxen på växelföraren, har du något kring detta som kan vara bra att veta?
magnusjidetorp
Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Fylla olja i växellådan?

Inlägg av magnusjidetorp »

Jag bytte på min i dag. Superenkelt. Lossa växelföraren från axeln i lådan genom att ta bort slangklämman och slå ut sprinten med ett dorn. Pilla bort den gamla packningen och torka rent alla ytor. Montera den nya packningen, helst med hjälp av en rörstump eller något så att du trycker i packningen rakt. Det gick med en hammare och ett dorn också. Montera ihop växelföraren och slå i sprinten. Men slå lite försiktigt så det inte går sönder något i lådan. Sprinten kan bli lite trubbig i den ända du slår på, så låt den sticka ut lite så går det att slipa ner den nästa gång du byter packning. För det kommer att behövas.
TK
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla olja i växellådan?

Inlägg av TK »

Härligt. Borde man inte ha en damask eller liknande som skydd runt axeln? Många verkar ha samma problem. Undra vad McGyver skulle ha istället för damask?
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla olja i växellådan?

Inlägg av boston3 »

[quote]Jag bytte på min i dag. Superenkelt. Lossa växelföraren från axeln i lådan genom att ta bort slangklämman och slå ut sprinten med ett dorn. Pilla bort den gamla packningen och torka rent alla ytor. Montera den nya packningen, helst med hjälp av en rörstump eller något så att du trycker i packningen rakt. Det gick med en hammare och ett dorn också. Montera ihop växelföraren och slå i sprinten. Men slå lite försiktigt så det inte går sönder något i lådan. Sprinten kan bli lite trubbig i den ända du slår på, så låt den sticka ut lite så går det att slipa ner den nästa gång du byter packning. För det kommer att behövas.[/quote]
Varför inte byta ut sprinten mot en bult med mutter,de har jag gjort på dom lådor jag bytt på.Blir ju snorenkelt att plocka isär nästa gång,för dom verkar ju behöva bytas då å då..
hwi
Bilmodell: Skoda Octavia 2.0 4x4, Felica 1.9D, Transporter 2.5 TDI Syncro
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla olja i växellådan?

Inlägg av hwi »

Oljan ska väl gå en bit upp på plastkuggen om jag minns rätt.
Skriv svar