hydraulisk räckviddjustering för halvljus

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
skodajohan
Bilmodell: Skoda Octavia II 4x4
Kontakt:

hydraulisk räckviddjustering för halvljus

Inlägg av skodajohan »

Hej,

har försökt felsöka i systemet med räckviddsjustering för halvljuset för min Felicia -01 (en efter en har de båda lyktorna upphört att fundera).

Mina observationer är att detta rör sig om ett hydrauliskt system med en huvudcylinder bakom vridreglaget i instrumentpanelen. Sen finns en sekundärcylinder bakom respekive strålkastarhus. Hydrauliken skall pressa ut en kolv som justerar ned strålkastaren, och när man sänker hydraultrycket skall en fjäder dra tillbaka kolven och höja strålkastaren.

Vad göra när detta nu inte längre fungerar? Vad kan vara fel? Kan hydraulvätskan läckt ut (verkar finnas en blåaktig vätska i båda slangarna).

Jag ser inga påfyllnadsmöjligheter för systemet. Funderar på om man kan ändra förspänningen i systemet. Kan man dra ut båda sekundärkolvarna först och därefter på något sätt justera vid huvudcylindern? Vid huvudcylindern (instrumentpanelen) kan man efter att ha lossat centrumskruven även skruva ut själva vredet. Påverkar detta förspänningen i hydraulsystemet? Jag fick inte någon klar bild av detta vid en kort test.

Någon som har någon mer erfarenhet?

/Johan
bjorne
Bilmodell: Skoda Pickup-97
Kontakt:

Sv:hydraulisk räckviddjustering för halvljus

Inlägg av bjorne »

Hej
Jag försöte fixa justeringen på min pickup, ena sidan funkade inte. Tog bort slangen på den sidan som inte funkade, det var dåligt med olja i slangen såg man när man vred inne i kupen så ändrade sig nivån i slangen. Så jag försökte fylla på med någon likartig hydral olja men fick det alldrig och funka, fast jag sög in olja i kolven som sitter i frammljuset. Slutade med att jag skruvade ut skruven som påverkar ljus vinkeln så att båda står lika.
Man måste köpa hela kittet om man vill att det ska funka, kostar X atnal tusen har någon på forumet sagt. Kändes inte värt det kör ju allttid med max ljus längd.

Så gick det allafall för mig
Skriv svar