Rost i hjulhus

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Haagbard
Bilmodell: Pickup
Kontakt:

Rost i hjulhus

Inlägg av Haagbard »

Hjulhusen på min -98 med 15.000 mil på mätaren är väldigt rostiga (trots kåpa hela tiden), har även sett samma rost på andra pickuper, dock inte lika illa.

Gissar att besiktningen kan komma att ha åsikter om detta, undrar om hjulhusen finns att köpa som färdigpressad ekonomiplåt, eller om enda alternativet är att lappa å laga efter bästa förmåga ?
DP
Bilmodell: Skoda Pick Up
Kontakt:

Sv:Rost i hjulhus

Inlägg av DP »

Hagbaard in da house:
Gissar att besiktningen kan komma att ha åsikter om detta

Det hade dom inte, tydligen är plåten in mot flaket på hjulhusen bara en tunn plåt som är svetsad på en tjockare bärande del under och det är den dom kollar, jag tillochmed frågade om jag skulle fixa det men dom bara knackade med hammaren och sa: "bärande under är friskt så inga problem, vill du fixa det för att det ser sunkigt ut är det upp till dig". Skulle vilja göra något åt det och hålen i flaket där skruvarna håller träskivan, dom blir bara större & större. Får nog bli vinkelslipen och svetsen så att det ser något sådär ut sen på med sån där "body" som man har på trösklar och ett par vändor med primer sprejburken.....

DP says: Mycket kan man gilla med Pickisen med rostskyddet är ett skämt.....
Haagbard
Bilmodell: Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Rost i hjulhus

Inlägg av Haagbard »

Jahaja, då känns det lite lugnare ;-)

Måste ju vara en riktig skitkonstruktion, eftersom när jag inför förra vintern dränkte in dubbelplåten med penetrerande rostskydd så blev det en blöt fläck i hjulhuset........alltså måste ju saltvatten suga lika bra åt andra hållet :-(

Håller med om att rostskyddet är skämt, största skämtet nu är väl just hjulhusen samt taket vid rutlisten........men men, fördelarna väger upp nackdelarna!
DP
Bilmodell: Skoda Pick Up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Rost i hjulhus

Inlägg av DP »

Haagbaerd in da house:
Måste ju vara en riktig skitkonstruktion

Vad jag har förstått dels av dom som jobbar med Skoda, dels med polarna på skroten så är rost på insidan av flaket vanligare på en med kåpa än en utan, tydligen så bildas det mängder med kondens om man har kåpa och dom rostar dukitgt då!!! Min hade haft kåpa från ny till att jag slet bort den när jag köpte den....

DP says: Rost är ju ansett som cool av vissa: http://web3.ichwobbledich.com/cms/images/stories/1up300805/monstergarage1/1monstergarage_gr54.JPG
Skriv svar