Hej.
Jag har en Skoda Pickup -98 som det har börjat knacka ifrån höger (yttre ?) drivknut. Hur svårt är det att byta den själv ? Behövs det några specialverktyg eller dyligt ? Har inte tummen mitt i handen, men skulle gärna vilja veta om det är någon idé att börja riva själv eller om man åker på att lämna in den...
Tack på förhand.
// Perra
Byta drivknut
-
Perra
- Bilmodell: Skoda pickup
- Kontakt:
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Byta drivknut
Tråden nedan gäller en Felicia men det borde vara lika.
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=4567&ForumID=2#topp
/Benke
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=4567&ForumID=2#topp
/Benke
-
Perra
- Bilmodell: Skoda pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Byta drivknut
Tackar.
Men det gällde byte av drivaxel, jag behöver nog bara byta drivknut. Är det samma förfarande för att byta drivknut, då jag nog bara behöver byta den yttre ?
Men det gällde byte av drivaxel, jag behöver nog bara byta drivknut. Är det samma förfarande för att byta drivknut, då jag nog bara behöver byta den yttre ?
-
GinTonic
- Bilmodell: Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Byta drivknut
Fråga Pg. Han vet troligen.
http://www.skodaklubben.com/whois.asp?checkid=572
http://www.skodaklubben.com/whois.asp?checkid=572
-
skodaPG
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Byta drivknut
Hej!
Klart jag vet hur man byter drivknut... vet även hur man kör sönder dom oxå... :)
Gör så här:
Plocka bort hela drivaxeln genom att släppa på muttern i navet. (Sitter hårt). Ta bort bulten vid spindelleden och bänd isär spindeln från bärarmen. NU kan du ta ur drivaxeln ur spindeln. Klipp sedan bort bandet som håller den inre drivaxeldamasken. Nu är det bara att dra ur drvaxeln.
Nu när du har drivaxeln borta är det bara att sätta fast drivaxeln i ett skruvstycke och ta en laom träkloss och knacka till ordentligt med en hammare så ska drivknuten släppa från drivaxeln. Nu är det bara att sätta dit en ny och återmotera i omvänd ordning.
Hör av dig om du får problem.
//SkodaPG.se
---------------------------www.SkodaPG.se--------------------------------
Läs allt om - Sveriges snabbaste dieselbil på strippen
Klart jag vet hur man byter drivknut... vet även hur man kör sönder dom oxå... :)
Gör så här:
Plocka bort hela drivaxeln genom att släppa på muttern i navet. (Sitter hårt). Ta bort bulten vid spindelleden och bänd isär spindeln från bärarmen. NU kan du ta ur drivaxeln ur spindeln. Klipp sedan bort bandet som håller den inre drivaxeldamasken. Nu är det bara att dra ur drvaxeln.
Nu när du har drivaxeln borta är det bara att sätta fast drivaxeln i ett skruvstycke och ta en laom träkloss och knacka till ordentligt med en hammare så ska drivknuten släppa från drivaxeln. Nu är det bara att sätta dit en ny och återmotera i omvänd ordning.
Hör av dig om du får problem.
//SkodaPG.se
---------------------------www.SkodaPG.se--------------------------------
Läs allt om - Sveriges snabbaste dieselbil på strippen
-
MattiasL
- Bilmodell: Skoda Felicia lxi 1,3 Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta drivknut
Jag vill bara tacka för informationen skodaPG! Försökte att byta damasken runt yttre drivknuten på min felicia pickup (ruggigt bra enduro/cross transport f.ö.). Det gick inge bra... Dock så fick jag lös muttern i navet efter att jag lyssnat till devisen: går det inte med våld så går det med en större slägga! Men där tog det stopp, jag har i alla mina tidigare bilar (har haft turen att få byta damaskerna på samtliga bilar jag ägt, tyvärr(?) aldrig två ggr på samma bil - går ju så mycket lättare andra gången då man vet hur man gör...) och i de bilarna har man kunnat plocka drivknuten av drivaxeln utan att lossa den innre knuten genom att ha full styrutslag och då bara dra ur knuten ur spindeln och sedan lossa knuten från axeln så jag trodde det skulle gå att göra så på skodan också (var väldigt nära med fullt styrutslag åt höger på höger knut och med fjädringen hoptryckt så att bärarmen var prallell med drivaxeln). Nåja det verkar ju relativt lätt att göra som du (skodaPG) skriver, att lossa spindelleden. Såg att den verkar vara nitad för övrigt - får man byta hela bärarmshärligheten om man lyckas sabba gummit i spindelleden?
Häftig Skoda pickis du har PG!!
Häftig Skoda pickis du har PG!!