vibbrationer i pickup

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Skriv svar
Marcus_Petersson
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

vibbrationer i pickup

Inlägg av Marcus_Petersson »

Hejsan.

Jag har lite vibbrationer i min pickup. det kommer vid ca: 75km/h och ökar vid gaspådrag. är det ett vanligt fel?
har läst i annonser att folk byter drivaxlar, kan det vara dom som är i oballans?

MVH // Marcus Petersson
RS-Tobbebobbe

Sv:vibbrationer i pickup

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Problem med drivaxlarna låter ju som det minst troliga felet. Kolla däckens balansering (snö eller is på insidan av fälgen?) Däcktryck kanske. Prova med andra däck..

Men du kanske redan kollat allt detta?
Marcus_Petersson
Kontakt:

Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Tjena.

Jag har bytt både hjul och bromsskivor.

MVH // Marcus Petersson
RS-Tobbebobbe

Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Kollat framvagnsinställningen? Glappa drivaxlar hör man ju om det klickar till när man står still och kör fram eller bak, eller molar "burrar" när du svänger.. Hjullagret kanske?
whitestripe
Bilmodell: subaru
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Inlägg av whitestripe »

på drivaxeln på höger sida sitter det ett gummi. förmodligen har det vandrat ut på axeln och ligger och slår mot bilen. vet ej vad gummit är till för men jag tror att du kan ta bort det... det är som en bussning som sitter runt axeln.
Marcus_Petersson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Hejsan..

hjullager tror jag inte att det är för något sådant oljud är det inte utan det bara vibbrerar.

angående drivaxelbussningen så är det nog ingen bra idé att ta bort den.

ska höra runt med vw/skoda verkstad imorgon.

ps, en kompis far har samma problem på sin skoda felicia -00 som har gått 4300 mil. så det är nog ett problem som brukar uppstå.

MVH // Marcus Petersson
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Inlägg av Tobbe80 »

gummiringen som sitter på drivaxeln fungera som en svängningsdämpare, ta bort dom små obalanser som blir.. så den rekomendera ja inte ta bort.. har du kollat att hjulen är dragna ?? en obalans som följer med gaspådrag kan faktiskt va så simpelt som lösa bultar... har du bytt skivor så kan det tex kommit grus bakom skivan som sen nöts bort och då lossa bultarna me..
Marcus_Petersson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

ok..

Jag har testat med att byta till andra skivor men det hjälpte inte, jag kollade så noga jag kunde så att inte det var nått emellan skivan och navet.

jag tror mest på gummibussningen, att det kan vara nått fel i den så det skapar ltie oballans som ger vibbrationerna.

MVH // Marcus Petersson
whitestripe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Inlägg av whitestripe »

farsans bussning lossnade på hans förra firmabil. den låg och nötte mot bilen och det lät som fan. lämnade in den och de tog bort den. vi kände ingen skillnad på vibrationer förut att det försvann. men om du hissar upp bilen så ser du snabbt om det är bussningen som glidit ner.
Marcus_Petersson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

gummibussningen sitter ca: 10 cm från innre drivaxeldammasken, ska den sitta där? finns inget som kan ligga emot i närheten.

MVH // Marcus Petersson
whitestripe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Inlägg av whitestripe »

låter som om den sitter på plats...

fasen, jag som var säker på att det var det....
taxidriver
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:vibbrationer i pickup

Inlägg av taxidriver »

svängnings dämparen som sitter på höger drivaxel rådde mig min vw verksta att slänga åt h-e. för att när den börjar bli sliten så får den motsatt efeckt å pajar drivknuten istället. Å vad jag har erfarit så e knutarna på skoda dels av sällsamt usel kvalitet + att när dom e slitna så uppför dom sig inte som på andra bilar med knäpningar vid svängning etc utan det känns istället som ett trasigt hjulager å vibrerar i ratten i över 100 kmh å när det börjar vid 75kmh så är det både hjullager och knut...oftast...undvik hjullagrena från biltema
Skriv svar