Växellåda

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
MostWanted
Bilmodell: Skoda Pickup 1.9D 97
Kontakt:

Växellåda

Inlägg av MostWanted »

Åkte i vanligt tempo bilen guppar till lite å femman hoppar ur. När jag lägger i femman låter det precis som om utrtrampslagret har gått.

Går ej längre att få i den vad har den råkat ut för, min stackars växellåda?

Hur åtgärdar jag billigast/snabbast.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Växellåda

Inlägg av Furby »

Jag föreslår att du inte kör mer med den innan den är fixad. Jag fortsatte köra en firma pickup så det blev byte av låda. Tyvärr monterades två olika lådor till Skoda pickuper vilket skroten talade om för oss. För att få rätt låda måste vi hitta ett nummer som satt utanpå lådan någonstans.
Prova att maila PG för info hur du lagar felet.

http://www.skodapg.se
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Växellåda

Inlägg av Furby »

Jag visste väl att jag hade läst en beskrivning här någonstans. Sökfunktionen är bra.

"1. Växellådan behöver inte demonteras , däremot måste motor/växellåda hängas upp eller alternativt hållas upp med en domkraft eller liknade eftersom växellådsfästet sitter fast i den vänstra gaveln som behöver demonteras.

2. Delar som behövs är : En ny mutter ( kan ej kontrollera art.nr just nu ) , nån typ av flytande packning och ca 2,4 liter växellådsolja

3. Börja med att ta bort hast.mätardrevet ( sitter med en M6 skruv med 9mm skalle ) , tappa ur växellådsoljan , lossa växellådsfästet , sänk ner växellådan lite grann så att du kommer åt alla skruvarna till växellådsgaveln ( sitter med ett antal M8 skruvar ) , ta bort växellådsgaveln och kontrollera om muttrarna till dreven sitter fast ( det brukar vara den vänstra övre som inte sitter fast ) , kontrollera om du ser några andra skador på drev mm. , byt ut den felaktiga muttern och dra åt den nya med föreskrivet åtdragningsmoment ( finns två olika växellådstyper , vet ej vilken typ du har ) , ta ett dorn eller liknande och lås fast muttern på två ställen ,. täta skarven mellan gaveln och huset till växellådan med flytande packning , skruva fast gaveln och fästet till växellådan , fyll på växellådsoljan genom hålet där hast.mätardrevet sitter , sen är "bara" att provköra och kontrollera om ljudet är borta."
MostWanted
Bilmodell: Skoda Pickup 1.9D 97
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Växellåda

Inlägg av MostWanted »

Vad kan hända om jag åker med bilen tills helgen då jag har tid att åtgärda...
Skriv svar