Sitter man på en osäljbar bil snart?
-
Bunda
- Bilmodell: Skoda Combi RS
- Kontakt:
Sitter man på en osäljbar bil snart?
Ja, som ni förstår så har man ju börjat fundera lite efter senaste tidens skriverier om hur en kommande dieselbeskattning kommer att slå mot Fabia Rs modell äldre.
Jag menar, om man kommer att kunna köpa en sprillans ny fabia rs som är miljöklassad 2005 och som får, i princip, samma beskattning som en bensinare (kanske 1500 per år), ja, hur jäkla svårsåld blir inte våra fabia rs:or som får dras med den gamla beskattningen på över fem papp? Det finns ju inte en tillstymmelse till chans att någon erbjuder sig att köpa bilen för vad man kan anse den vara värd i dagsläget. Eller?
/Bunda
Jag menar, om man kommer att kunna köpa en sprillans ny fabia rs som är miljöklassad 2005 och som får, i princip, samma beskattning som en bensinare (kanske 1500 per år), ja, hur jäkla svårsåld blir inte våra fabia rs:or som får dras med den gamla beskattningen på över fem papp? Det finns ju inte en tillstymmelse till chans att någon erbjuder sig att köpa bilen för vad man kan anse den vara värd i dagsläget. Eller?
/Bunda
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
Jag tycker att skoda minsan ska ge en bra deal på inbytet av gamla dieseln mot en ny... annars blir jag galet kinkig!
Men vad jag tycker o dom gör.. är helt olika världar!
Men vad jag tycker o dom gör.. är helt olika världar!
-
Bunda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
Jo, får fan kolla det... Vad säljaren lovade inför bilköpet och vad som sedan skedde med skatten och dieselpriset var två VITT SKILJDA SAKER... *mummel* jäkla säljare *mutter*
/Bunda
/Bunda
-
mklint
- Bilmodell: Octavia Kombi GLX TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
Nu har ju jag en Octavia tdi, så jag sitter lite i samma båt. Hörde på ryktesvägar att det ska bli stopp på att regga vanliga bilar till lätt lastbil nästa år också, så då sitter man verkligen i skiten!
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
Som jag har förstått saken skall skatten på lätta lastbilar upp i samma klass som personbilar så då lönar det sig inte att regga om. Tror dom höjde 40% nu senast. För att ytterligare strö salt i såren tror jag att man skulle höja skatten ytterligare 10% på miljöklass 2000 bilarna. Själv har jag en Seat TDI och en Octavia TDI så det är ju lagom muntert.
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
En av alla artiklar som finns.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=12197
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=12197
-
Bunda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
Ja, alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska tro efter att ha läst dessa artiklar... Det enda jag vet är att miljöpartiet sitter i regeringen och de HATAR dieselbilar... Så det lär ju inte finnas nån chans till att jag får en billigare årskostnad direkt...
Jaja, man får väl ringa enmansutredaren och fråga =)
/Bunda
Jaja, man får väl ringa enmansutredaren och fråga =)
/Bunda
-
Steffo
- Bilmodell: Skoda Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
Säger bara att Miljöpartiet suger fan pung.
-
Furby
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sitter man på en osäljbar bil snart?
Ingenting är klart förrän ett beslut är fattat.
Senaste nytt som jag lade upp i annan tråd i veckan.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10472643.asp
Senaste nytt som jag lade upp i annan tråd i veckan.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10472643.asp
-
Furby
- Kontakt:
Lite närmare ett beslut.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=24633
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=24633
-
Bunda
- Kontakt:
Såg ju tyvärr inte så bra ut, även om de inte är klara än... Om jag förstod artikeln rätt dvs... Har man inte miljöklass 2005 så lär man ju höra till förlorarna...
Jaja...
/Bunda
Jaja...
/Bunda
-
Furby
- Kontakt:
Jag tar inte så hårt på det. Det blir vad det blir och bilen går bra.
-
DanielP
Skulle inte oroa mig så mycket. Det måste fortfarande räkna sig att betala 130.000kr för en andrahands Fabia RS mot 200.000kr för en ny Dieselbil. Helt plötsligt är skattekostnaden inte en så stor del av totala kostnaden längre :)
Men jag måste vara ärlig: Jag skulle inte köpa den bilen men det är främst för att jag väljer att köpa bilar för ett antal faktorer och en av de faktorer är miljövänlighet. Jag skulle inte förmå mig att köpa en bil av miljöklass 2000 om inte det är absolut nödvändigt för någon anledning (t.ex. att jag helt enkelt inte har råd för en bättre bil).
Men jag måste vara ärlig: Jag skulle inte köpa den bilen men det är främst för att jag väljer att köpa bilar för ett antal faktorer och en av de faktorer är miljövänlighet. Jag skulle inte förmå mig att köpa en bil av miljöklass 2000 om inte det är absolut nödvändigt för någon anledning (t.ex. att jag helt enkelt inte har råd för en bättre bil).
-
Bunda
- Kontakt:
Sant! Man kanske skulle stoppa in en kcrbox i den och aldrig se bakåt...
/Bunda
/Bunda
-
moh1
- Bilmodell: Fabia RS
- Kontakt:
Räknar man på vad skatten blir enligt
http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/45555
så blir den nya Fabia RS om det nu är samma utsläpp på 3255 kronor.
Och dagens på 5200 så altså spar man 2000 kronor om året är den desutom utrustad med partikelfilter som tydligen är på gång så slipper man att betala de första 6000:- i skatt , men enligt handlarna så väntas även en prisökning med just 6000:- så på det är det enbart miljöpartiet som tjänar.
Ser man sedan på att köpa en beggad bil som har minskat 20 papp i värde så tar det10 år att spara 20 papp på skatten mot en ny bil.
Men jag förstår problemet.
Jag köper mig en beggad inom kort tror jag
http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/45555
så blir den nya Fabia RS om det nu är samma utsläpp på 3255 kronor.
Och dagens på 5200 så altså spar man 2000 kronor om året är den desutom utrustad med partikelfilter som tydligen är på gång så slipper man att betala de första 6000:- i skatt , men enligt handlarna så väntas även en prisökning med just 6000:- så på det är det enbart miljöpartiet som tjänar.
Ser man sedan på att köpa en beggad bil som har minskat 20 papp i värde så tar det10 år att spara 20 papp på skatten mot en ny bil.
Men jag förstår problemet.
Jag köper mig en beggad inom kort tror jag
-
Bunda
- Kontakt:
Mats...
Har fått jobb på hemorten så vi säljer snart vår fabia rs om du är intresserad =)
Ska sikta in mig på en octavia rs combi (helst den nya om jag bara kan övertala sambon, haha)...
/FRedde
Har fått jobb på hemorten så vi säljer snart vår fabia rs om du är intresserad =)
Ska sikta in mig på en octavia rs combi (helst den nya om jag bara kan övertala sambon, haha)...
/FRedde