Bil som drar snett

I detta forum skriver vi om Skoda Fabia RS
Skriv svar
Dalatjej
Bilmodell: Skoda Fabia RS
Kontakt:

Bil som drar snett

Inlägg av Dalatjej »

Hämtade min RS i början av november förra året. Dom första 150 milen gick den hur bra som helst. (Har gått 700 mil nu) Men sen började den dra till höger när man kör. Rejält. Släpper man ratten 3 sek så är man på väg ner i diket.
På firman jag köpte den av sa dom först att det inte var några fel efter att dom kollat framvagnsinställningen. Dom skiftade även däcken då för att kolla om det blev bättre. Så höger däck hamnade på vänster sida och tvärtom. Ingen som helst skillnad.
Sen var vi ner och klagade igen och då följde chefen för verkstaden med ut på en provtur och han höll med om att den drog alldeles för mycket åt höger. Så då sa han att dom ville sätta på mina sommardäck för att prova om det blev någon skillnad. Men eftersom det var isgata på sina håll här då så ville inte vi att dom skulle sätta på dom. Tycker dom borde ha andra vinterdäck på verkstan som dom kan testa med.
Hur som helst så blev dom skitsura när dom inte fick med mina sommardäck. Och då gjorde dom inget åt bilen.
Nån som har samma problem med sin bil?
korpen
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

Sv:Bil som drar snett

Inlägg av korpen »

låter mer som om det skulle vara höger bromsok som trillskas om den drar till höger så agressivt .

Förutsatt att däcktrycket är rätt i vinterdäcken (det måste dom ju ha kollat!) . så är det väl bara att byta höger till vänster fram och till baka för att se om problemet kvarstår ? drar den till höger borde den ju vid skiftning dra till vänster. Men jag måste säga att jag aldrig varit med om att däcken gjort att det dragit våldsamt åt nåt håll

kolla också att inte oket ligger imot fäljen någonstans (lite ger enorm effekt) har för mig att andra med FRS haft fäljproblem (läst i forumet)
Draco
Kontakt:

Sv:Bil som drar snett

Inlägg av Draco »

ja du.. gör så här...

prata med din försäljare.. det är utav han du har köpt din bil och inte verkstaden.. som du sa " då följde chefen för verkstaden "
han har inget med detta att göra..
om bilen är ny gå till din försäljare och gör en felanmälan.

samma sätt om du skulle ha köpt en TV och TV fungerar lite konstig.. inte ta det med en verkstad utan man tar ju det med inköp stället.. (butiken)

dvs garantin har du hos försäljaren inte hos verkstaden

om man nu har garanti

har haft lite strul själv så jag vet vad som gäller.

Draco
Dalatjej
Kontakt:

Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av Dalatjej »

Däckena är skiftade så att det som förut satt på höger fram sitter nu på vänster fram. Och den drar ändå till höger
Dalatjej
Kontakt:

Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av Dalatjej »

Verkstaden finns i samma byggnad där jag köpte bilen, säljaren hänvisar till verkstaden, därför har vi pratat med dom
korpen
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av korpen »

Draco har helt rätt , på säljaren bara om bilen har nybilsgaranti!!

Han får fixa felet bäst han vill och behöver du ska du kräva lånebil under tiden. Är inte din sak att bråka med verkstaden.

Men om däck och framvagn är ok och bilen t.ex inte hänger våldsamt till höger (typ trasig stötdämpare) så skulle jag tro att chansen är stor att bromsarna ligger på , på höger sida.
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av MrC »

Klart att det är säljarens problem. Det är lätt för honom/henne att bara skicka ärendet till verkstan.

Kent
Dalatjej
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av Dalatjej »

Bromsarna är också kontrollerade och dom ligger inte på alls. Efter att ha åkt ett par mil så har vi känt på bromsarna, knappt ljumna, ligger dom på borde det väl bli varmare än så
The Fashionist
Bilmodell: Cykel: Push Elit
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av The Fashionist »

Man kan INTE kräva lånebil under tiden för garantijobb, oavsett hur lång tid det tar. Jag har kollat med Skodas huvudkontor om den saken.

Kan de inte vara servon som har tryckfall på ena sidan, hade jag på min gamla Audi ivf och då trycker servon bilen år sidan ganska kraftigt, men det borde iofs synas i datorn på bilen tycker jag....
Dalatjej
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av Dalatjej »

Tror inte dom har kollat databoxen ännu, men ska åka ner på måndag och be dom göra det
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av MrC »

Du har rätt Patrik att man inte kan kräva hyrbil, men vill de att man i fortsättningen skall köra Skoda så skall jag ha hyrbil vid såna tillfällen. I vilket fall som helst så är min Skodaverkstad så shysst så jag har inga såna problem med dom. Har inga andra problem med dom heller. Tror det är Sveriges bästa Skodahandlare om man lyssnar till vad många på klubben har för problem med sin verkstad.

Kent
Matte.K

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av Matte.K »

har en octavia rs å den drar åxå åt höger..inte jätte mycke men lite..faktiskt lite störande :(
The Fashionist
Bilmodell: Cykel: Push Elit
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av The Fashionist »

Samma för mig Matte K.... men det är bara på sommardäcken, så bilen antar jag är "rätt"... ytterst lite dock som jag kan leva med... och du, nu är jag hemma igen =)

Skickar ett sms om jag får tid o du ännu har lust på lite rejs så man får känna trimmet =)
RS Macke
Bilmodell: VW Passat TDI 4M
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bil som drar snett

Inlägg av RS Macke »

Jag har alltid lyckats kräva lånebil under mina reparationer av RS:en hade jag ej fått det så hade de fått ta tillbaka min bil...
Sa det åt den jag köpte bilen av och jag fick som jag ville... :)
iof så var min bil inne så ofta/länge för samma fel så det var tal om att "lösa" in den...
Det är väl den enda servicen som Skoda i Sundsvall har ställt upp på... försäljarna där vet inte var "serviceminded" är för något.
och jag kan väl ge den som är chef på "plåten" en känga också !!!
Problemet med lacken på min bil påstår han är normalt slitage...
jag har tagit upp det här och även pratat med folk som kör Octavia utanför forumet och de har aldrig haft problem med lacksläpp framför bakdäcken.
Jag kontaktade honom i Oktober ifjol fick ej något svar var i kontakt med hohom i December ifjol ej något svar görrän i Januari i år och då lydde svaret som sådant.. "Jag kontaktar dig inom kort "
ok tänkte jag jag låter honom få lite tid på sig.....
11/2 hade han ej svarat...
Vad är inom kort för honom ?

Inom kort för mig är 1 vecka kanske 2...
// Markus
Skriv svar