Termostat til 1,3 motorn

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
RBN
Kontakt:

Termostat til 1,3 motorn

Inlägg av RBN »

Misstänker att termostaten i min 1,3 a är kass, kylaren blir varm ganska snabbt efter kallstart (stillastående bil).
Kollade med Vag och där kan man ej köpa en lös termostat utam hela termostathuset(svarta plasthuset) visserligen ingår tempgivaren då men kalaset kostar ca 700kr.
Tycker det är dyrt om termostaten är kass.
/R
sven britason

Sv:Termostat til 1,3 motorn

Inlägg av sven britason »

kolla med mekonomen, dom har de flesta grejor till min felicia
RBN
Kontakt:

Sv:Termostat til 1,3 motorn

Inlägg av RBN »

Efter mycket letande hos olika bildelskedjor(Mekonomen,autoexperten mfl) får jag ge upp mitt sökande på alternativ del till termostaten. Jag köpte ett nytt termostathus på Skoda, för man kan ej köpa lös termostat kalaset gick på 791kr.
När jag senare skall byta ut huset upptäcker jag att delar ligger lösa i det borttagna huset, infästningen för bygeln över fjädern är brusten på ena sidan, den är en del av plasthuset och går ej att laga så lätt.
Slutsats: har du en Felicia med 1,3 motor där ej tempmätaren ej orkar över 70 strecket vid normal körning och där övre kylslangen blir varm ganska snart efter en kallstart så har troligtvis termostathuset gått sönder på liknande vis.
Detta är kanske förklaringen att Skoda endast säljer hela huset ink termostat och givare.
/Richard
pilsner
Bilmodell: octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Termostat til 1,3 motorn

Inlägg av pilsner »

Tja...fan precis det sa tjejen att våran häck inte gör lgger under 70 konstant vid körning...svårt att byta eller?.Hon har ju kört rätt mycke med bilen sån...kan den ta skada av de?/Tobbe
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Termostat til 1,3 motorn

Inlägg av mikael.andersson »

Nej, men polaren hade en likadan bil och hans termostat hade ramlat i bitar ch åkt med in i vattenpumpen.. Den låste sig helt så han fick byta temostathus + vattenpump--
RBN
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Termostat til 1,3 motorn

Inlägg av RBN »

Det är inte svårt att byta ut termostathuset, passa på att byta glykol när du ändå tappar ur vid bytet. Har du en verkstadshandbok så ser du alla momenten.
/Richard
pilsner
Bilmodell: octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Termostat til 1,3 motorn

Inlägg av pilsner »

tack/mvh tobbe
Skriv svar