Tändningsproblem - mysterium

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Jeanette

Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av Jeanette »

2004-03-02

Jag har haft min Skoda Felicia -99 i snart två år. Den har gått 7000 mil utan problem och är regelbundet servad.

De senaste dagarna har den krånglat vid start. Startmotorn drar runt, men den tänder inte, trots att batteriet är bra. En mindre verkstad tömde datorn som inte hade registrerat något fel. Man bytte också tändstift och ett par starter funkade. Men nästa dag återkom problemet.

Jag tror att den gemensamma nämnaren är att jag vid båda tillfällena kört ett par korta småsträckor med den, typ 3-4 kilometer. I vanliga fall kör jag som regel 5-6 mil åt gången.

Det tycks inte spela någon roll vilken av mina två nycklar jag använder vid start, så jag tvivlar på att det är chipet i nyckeln som är problemet. Kan det sitta i tändlåset? Eller kan det vara fukt som samlas ex på tändspolen men som inte hinner dunsta bort om man bara kör korta sträckor?

Kan det vara bensinpumpen? Eller något annat spännande?

Jag är ytterst tacksam för hjälp att lösa detta mysterium!
Draco
Kontakt:

Sv:Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av Draco »

om det skulle vara chippen i nyckeln så skulle en lampa lysa.
har haft strul själv med nyckeln med min gamla Octavia

Draco
Jeanette

Sv:Sv:Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av Jeanette »

Tack - då är det problemet uteslutet i alla fall!
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av Tobbe80 »

låter som bränslepumpen... mest troligt. kan även va bakstycket som är kass men då hade du haft fler symptoner tex torkare/belysning som ej går... och nyckel e det ej för då hade den ej startat överhuvudtaget.. så byt pump... ca 4000:- :) inte kul
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av rs_autopower »

Låt helst Skoda lokalisera felet innan du köper en pump för 4-)
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av Tobbe80 »

Till 99% bränslepump, men låt verkstad mäta upp pumpen m.m går pumpen riktigt nu så kommer dom inte hitta felet, svårt att mäta upp en pump, men jag har bytt en heldel pumpar på felicia.... det e svårt att säga här ,men från erfarnhet från golvet så e jag rätt säker
Jeanette

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av Jeanette »

Tack för de fina tipsen!

Om det beror på bränslepumpen, kan den då gå helt normalt när den väl fungerar? Har inte märkt något alls av att motorn får för lite bensin vid körning. Och kan bensinpumpen påverkas av korta körsträckor på något sätt?
örjan
Bilmodell: Skoda Fabia 1,6 Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Tändningsproblem - mysterium

Inlägg av örjan »

Bränslepumpen brukar nog vara antingen hel eller trasig och i det senare fallet går den inte alls. Har du bytt bränslefiltret, igensatt filter kan ge trögare start särskilt vid låg nivå i tanken.
Skriv svar