Hej!
Har en Enyaq IV80 från 2023.
Jag gissar att detta har med front assist på något sätt men det är väldigt irriterande. När jag väldigt kontrollerat kommer in mot väjningsplikt, stopp, parkeringsplats eller bara vill stanna till på gatan så hugger bromsarna i det absolut sista inbromsningsmomentet. Bromsarna nyper fullt, lite som när jag backar för fort med cykelställ på kroken.
Har pratat med några kollegor som har Cupra och VW som gör exakt lika dant när det är vinterväglag eller vägbanan är blöt.
Kan jag göra något åt detta mer än stänga av front assist?
Vad är det som styr front assist-funktionen, är det parkeringssensorerna eller radarn i vindrutan eller något helt annat? Tvättat av både rutan och sensorerna.
Joel
Bilen tvärbromsar vid kontrollerat stopp
-
Joyride
- Bilmodell: Enyaq IV80
- Kontakt:
-
rqu
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Re: Bilen tvärbromsar vid kontrollerat stopp
Kan det vara Auto Hold? Har du den aktiverad? Den borde kunna ge nåt sånt, om man låser hjulen och sen rullar bilen? Har själv aldrig upplevt problematiken vid vanliga stopp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Joyride
- Bilmodell: Enyaq IV80
- Kontakt:
Nej, jag har inte auto hold aktivt och det sker alltså under kontrollerad bromsning, precis innan bilen ska stanna så låser bromsarna med ett ryck.
-
page03
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,6 FSI
- Kontakt:
Har exakt samma problem med min iv80 2022 sen ett tag tillbaks. Bilen ger varning för diverse assistfunktioner som inte fungerar pga smuts (trots att jag gjort rent där bilen säger att sensorn sitter) och jag funderar på om beteendet kan ha med det att göra.
-
Classett
- Bilmodell: Enyac
- Kontakt:
Hej har och har haft det problemet länge med min Enyac IV 60 (-22)
Har haft den inne på 2 verkstäder och de har naturligtvis inte hittat nåt, då bilen stått inomhus och torkat...
Men för ca en månad sedan började det varnas för att Parkerings assist, manöverbroms front assist mm inte är aktiverat.
Och då efter en dags felsökning så hittade de felkoder som säger att nån sensor i ratten är trasig och att ratten behöver bytas. Vet inte om det hänger ihop.
Också fått förklarat att vi inte är ensamma om problemet med tvärbromsade bilar utan att det är fler som sagt till, Min verkstad tror att det kan ha kommit efter den senaste stora uppdateringen som gjordes och kanske blir åtgärdad...
Det är väldigt otrevligt att åka.
Har haft den inne på 2 verkstäder och de har naturligtvis inte hittat nåt, då bilen stått inomhus och torkat...
Men för ca en månad sedan började det varnas för att Parkerings assist, manöverbroms front assist mm inte är aktiverat.
Och då efter en dags felsökning så hittade de felkoder som säger att nån sensor i ratten är trasig och att ratten behöver bytas. Vet inte om det hänger ihop.
Också fått förklarat att vi inte är ensamma om problemet med tvärbromsade bilar utan att det är fler som sagt till, Min verkstad tror att det kan ha kommit efter den senaste stora uppdateringen som gjordes och kanske blir åtgärdad...
Det är väldigt otrevligt att åka.