Förvärma Enyaq 80X samtidigt som den snabbladdas i kyla

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Tobbez
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Förvärma Enyaq 80X samtidigt som den snabbladdas i kyla

Inlägg av Tobbez »

Jag har i en tidigare tråd frågat efter erfarenheter från Enyaqägare om snabbladdning i kyla och fått intressanta inputs. Anledningen är att jag överväger att byta min laddhybrid till en Enyaq 80X eller 85X. Jag är i ”researchläge” för att lära mig mer.om elbilar i allmänhet och Enyaq i synnerhet. Men jag väljer att starta en ny tråd här som kanske i första hand vänder sig till Enyaq 80 eller 80X-åkare där möjlighet till förvärmning av batteriet saknas.

När man söker information på nätet är ett återkommande råd vid körning i kyla att förvärma bilen med laddkabeln inkopplad innan man åker iväg. Men även att sätta bilen på uppvärmning när den står på snabbladdning med laddkabeln inkopplad, jag citerar ”Det gör stor nytta, eftersom det är mer energieffektivt att värma kupén med ström från laddaren än från batteriet. Detta gör dessutom att batteriet kan vara varmt, vilket förbättrar både batteriets livslängd och laddningshastigheten när du väl börjar ladda, även om bilen saknar en specifik funktion för att förvärma batteriet.”
Så hur gör ni Enyaq 80 och 80X-åkare? Drar ni igång att värma bilen medan ni snabbladdar i kyla? Och har ni märkt någon positiv effekt på själva laddtiden förutom att bilen är varm o go när ni ska åka?

En annan fråga - Kan körning i B-läge med regenerering hjälpa till att få upp temperaturen i batteriet inför ett laddningsstopp? Viss uppvärmning av batteriet sker väl ändå under körning om än inte i nivå med bilar som har funktionen ”förvärmning av batteriet”. Recharge anger ” snabbladda inte bilen direkt efter en kylig natt utan laddning. Snabbladdning kommer att vara mer effektiv efter att du kört en en bit så att batteritemperaturen kommit upp i drifttemperatur.”. Så en viss uppvärmning av batteriet sker väl vid körning. Kan B-läget hjälpa ytterligare?
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Re: Förvärma Enyaq 80X samtidigt som den snabbladdas i kyla

Inlägg av @ndread »

Det korta svaret är nej. Att köra i B-läget eller som en jojjo-idiot kanske kan höja batteri temperaturen lite.....men är det -10 eller -20 grader, då är kyleffekten så stor att värmetillförseln i batteriet är obefintlig. Kanske om du orkar göra så.på sommaren att din laddeffekt kan tänkas bli lite högre....

Att värma kupen påverkar inte laddhastigheten och att förvärma bilen innan avfärd verkar inte medföra att batteriet förvärms. Åtminstone inte efter att bilarna uppdaterades till ME3 eller högre.
Tobbez
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av Tobbez »

Jag har ingen anledning att betvivla det du skriver @ndread. Jag har ingen erfarenhet av att köra b-läge eftersom Octavia iV inte har det (har drive och sportläge). I driveläge blir det regenerering enbart vid bromsning. Men när kör i sportläge är motorbromsen och därmed regenereringen betydligt kraftigare. Men förstår vad du menar med jojo-åkning.

Dock, tycker jag ändå jag ser en påverkan på effekt på regenereringen om bilen är kall eller körts en sträcka. Och fått upp värmen i batteriet..? När jag startade bilen i ca 6 grader va chargestapeln kort och jag noterade en regenerering på ca 22 kWh/100 km när bromsade hårt. Efter att kört en sträcka hade chargestapeln nåt sin maxlängd och jag noterade över 50 kWh/100 km vid bromsning. Min amatörmässiga slutsats av detta är ändå att batteriet blivit mer mottaglig för laddning pga en temperaturhöjning. Men kanske marginell effekt på en elbil som har betydligt större batteri.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Batteriet värms lite utav bilen för att uppnå bra temperatur för att batteriet ska må bra då bilen körs. Men för att ha optimal laddhastighet så ska temperaturen vara betydligt högre (+30).

Det bästa tror jag är att låna hem en Enyaq 85x och testa lite själv. Där kan du under laddmenyn se hur snabbt du kan ladda "nu" och efter förvärmning. Värdet före förvärmning torde vara exakt samma som om du hade en 80/80x - så låna hem och testa! :)
Skriv svar