Däck slitage
-
bmw_ixen
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Däck slitage
Hej!
Fick hjulinställning inställd enligt nya värdena i våras. Detta efter att jag kört 4000 mil med original sommardäcken under 2 säsonger och tänkte fortsätt kanske 1000 mil till år. Tills jag bytte till vinterhjul i höstas och såg corden lysa igenom på en smal strimma längst in på kanten på bägge bakdäcken.
Så efter en del tjafs med Skoda om att det borde stå för nya däck eftersom jag kört runt med fel hjulinställning och att däcken gått ner sig i förtid... Så nådde vi en överrenskommelse, men inga nya däck där ifrån.
Så jag beställde online. 5500 kr typ för exakt lika däck som original pirelli scorpion med sealinside, tillverkade 24 w21. Märkta AO =Audi Original enligt däckverkstan.
Men nu har dessa efter en säsong och lite märklig slitning nu gått ner sig på 1300 mil.
Hur mycket bakdäck gått det åt för er?
Fick hjulinställning inställd enligt nya värdena i våras. Detta efter att jag kört 4000 mil med original sommardäcken under 2 säsonger och tänkte fortsätt kanske 1000 mil till år. Tills jag bytte till vinterhjul i höstas och såg corden lysa igenom på en smal strimma längst in på kanten på bägge bakdäcken.
Så efter en del tjafs med Skoda om att det borde stå för nya däck eftersom jag kört runt med fel hjulinställning och att däcken gått ner sig i förtid... Så nådde vi en överrenskommelse, men inga nya däck där ifrån.
Så jag beställde online. 5500 kr typ för exakt lika däck som original pirelli scorpion med sealinside, tillverkade 24 w21. Märkta AO =Audi Original enligt däckverkstan.
Men nu har dessa efter en säsong och lite märklig slitning nu gått ner sig på 1300 mil.
Hur mycket bakdäck gått det åt för er?
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: Däck slitage
Hade en 80x i tre säsonger och märkte inte att däcken nöttes ojämt eller särskilt mycket. Har nu en 85x och inte heller där har jag noterar något anmärkningsvärt.....
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Hur många mil?
Min har nu gått 10k totalt.
Min har nu gått 10k totalt.
-
sentow346
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Fick anmärkning på min Skoda 80 -21 då den var inne på byte av krängningshämmarstag på Skoda approved garanti. Lite maildialog med säljaren och VD så betalar jag två däck till inköpspris och återförsäljaren står för två samt hjulinställning.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Det var ju en riktigt nice deal! Hur långt gick dina bakdäck?
Fram har jag inte bytt än. Ev. Byter jag märke från pirelli till continental och då byter jag fram också.
Conti har liknade system med lagningssmet i däcken.
Fram har jag inte bytt än. Ev. Byter jag märke från pirelli till continental och då byter jag fram också.
Conti har liknade system med lagningssmet i däcken.
-
Jonsson
- Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Vi har också gjort fyrhjulsinställning på vår 80 Sportline från 2023. Bakdäcken gick uppskattningsvis 3500mil och framdäcken ca. 4000mil. Antar att det är ok men kanske inte helt ok att det ska behövas hjulinställning på en så ny bil.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Ja det är lite märkligt, men förstårligt att bussningar sätter sig de första 2000 milen eller så, men sen borde det inte behövas tänker man. Men den 1 år gamla 2500 mil gamla hade oxå ändrat sig, så de fick ställa om lite igen nu igen. Nu har bakdäcken gått kanske 1600-1700 mil och är i princip slut. Har öppnat ett ärende med Grop500 där jag köpte däcken och ifrågasätt kvalite på däcken...
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Skickade klagomål till Grip500 som jag beställde däcken av. De vill ha in dom för kontroll, men hittar dom inget fel så kommer de debitera mig. Det kan man ju ganska enkelt lista ut att de inte kommer erkänna fel på däcken...
Nu ett par hundra mil senare så är de nästan helt blanka. Hoppas de håller någon månad till. Är inte så sugen på att byta till dubb riktigt än.
Nu ett par hundra mil senare så är de nästan helt blanka. Hoppas de håller någon månad till. Är inte så sugen på att byta till dubb riktigt än.
-
Jonsson
- Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Uppdatering: När vi bytte till vinterdäck så frågade jag om däcken (de helt nya däcken från i maj och juni) hade slitits konstigt och då visade det sig att bilen redan har börjat käka upp de nya framdäcken också. Då är det ju skönt att däcken bara kostade 3500-4000kr/st.
Mitt livs sista Skoda.
/Jonsson
Mitt livs sista Skoda.
/Jonsson