Skoda Roomster fönsterhissar fungerar inte och lampan som indikerar att framdörr är öppen lyser men dörrarna är stängda,

I detta forum skriver vi om Skoda Roomster.
thomas_arjeplog
Bilmodell: Skoda Roomster
Kontakt:

Skoda Roomster fönsterhissar fungerar inte och lampan som indikerar att framdörr är öppen lyser men dörrarna är stängda,

Inlägg av thomas_arjeplog »

Har kollat säkringarna som är hela men vet inte hur jag ska fortsätta med felsökning så gott jag kan//
Thomas
kentkarl
Bilmodell: Roomster
Kontakt:

Re: Skoda Roomster fönsterhissar fungerar inte och lampan som indikerar att framdörr är öppen lyser men dörrarna är stän

Inlägg av kentkarl »

Hej Thomas,
Jag antar att du löst problemet vid det här laget men jag svarar ändå, kanske någon annan har nytta av svaret.
Jag fick ett liknande problem för några år sedan och felet visade sig ligga i kablaget mellan kaross och dörr.
Isoleringen var helt borta på flera ledare där kablaget viks när man öppnar dörren.
Jag tror att isoleringsmaterialet är av en bristande kvalitet som inte tål kyla bra.
Resultatet blev kortslutningar som gjorde att fönsterhissarna inte fungerade och att indikatorn för öppen dörr inte fungerade.
Efter byte av kablaget kunde jag konstatera att allt fungerade utom fönsterhissarna.
Antagligen har centralenheten för hissarna, som sitter i förardörren, skadats av kortslutningarna, jag har inte fixat det ännu.
/Kent
awwd
Bilmodell: Roomster
Kontakt:

Re: Skoda Roomster fönsterhissar fungerar inte och lampan som indikerar att framdörr är öppen lyser men dörrarna är stän

Inlägg av awwd »

Hej,

Skakar liv i en gammal tråd, kanske kan det hjälpa någon med likadana symtom.

Samma sak hände mig, bilen tror att förardörren är öppen. Trasig micro-switch i låset eller kabelbrott i dörrgången är de mest sannolika orsakerna, men inte här skulle det visa sig.

I mitt fall var det ärg/korrosion på kontakterna/kretskortet på förardörrens elhissmotor, felet finns detaljerat beskrivet här; https://www.briskoda.net/forums/topic/491404-solved-door-open-warning-light-on-was-not-door-latch-micro-switch-was-not-loom-bellows-but-it-was-the-window-motordoor-module/

En ny hissmotor vänster fram kostar 3 300 kr på VAG, 1 500 beg på Bildelsbasen (om du kan hitta en, verkar vara ett typfel på MY 07-10, reservdelsnummer 6Q2 959 802 G) eller ca 2000 kr hos https://www.skoda-parts.com/

/awwd
Skriv svar