OTA 3.X
-
bjorn2022
- Bilmodell: Skoda Enyaq IV-60
- Kontakt:
OTA 3.X
Hej.
Fick min 3.0 uppgradering av min Skoda Enyaq 60 Sept 2022 (verkstad) och ingen OTA till 3.1 eller 3.2 (https://www.skoda.se/elbilar/enyaq-iv-uppdatering-av-mjukvara) har kommit sen dess bara massa små uppgraderingar som inte ändrar system versions nr. Är ni andra i liknande situation? Verkstaden ger inte 3.2 den skall komma som OTA säger de....
Men i Augusti 2023 rullades 3.1 ut tydligen.... Jag fick ingen OTA ännu. Har ni fått?
Fick min 3.0 uppgradering av min Skoda Enyaq 60 Sept 2022 (verkstad) och ingen OTA till 3.1 eller 3.2 (https://www.skoda.se/elbilar/enyaq-iv-uppdatering-av-mjukvara) har kommit sen dess bara massa små uppgraderingar som inte ändrar system versions nr. Är ni andra i liknande situation? Verkstaden ger inte 3.2 den skall komma som OTA säger de....
Men i Augusti 2023 rullades 3.1 ut tydligen.... Jag fick ingen OTA ännu. Har ni fått?
Senast redigerad av 1 bjorn2022, redigerad totalt 23 gånger.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: OTA 3.X
Nepp. Min 80x byggdes i slutet av 2021 och uppdaterades till 3.0 på verkstaden. Utgår nu från att den aldrig kommer att då någon uppdatering.
-
bjorn2022
- Kontakt:
Hej. Någon som fått OTA 3.1 eller 3.2 till er Skoda Enyaq från 2020-22 ? Jag har ännu 3.0 från verkstad sept 2022. Mycket dåligt!
-
bmw_ixen
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Har förstått att det inte blir någon mer update från 3.0.
Såg på tuben, speicher electric, tror jag som fick sin uppgraderad. Detta på grund av strul som de inte kunde lösa och till slut uppgraderade de till 3.1 eller 3.2, minns inte...
Men detta tog flera dagar eller en vecka. Hans take på varför, var att de måste in och bygga om varje SW (3.1, 3.2...) för varje individ p.g.a. olika utrustning. Det låter inte orimligt, så därför kommer de aldrig släppa ut 3.1 och så vidare till alla, för då kommer väldigt många bilar inte funka...
Såg på tuben, speicher electric, tror jag som fick sin uppgraderad. Detta på grund av strul som de inte kunde lösa och till slut uppgraderade de till 3.1 eller 3.2, minns inte...
Men detta tog flera dagar eller en vecka. Hans take på varför, var att de måste in och bygga om varje SW (3.1, 3.2...) för varje individ p.g.a. olika utrustning. Det låter inte orimligt, så därför kommer de aldrig släppa ut 3.1 och så vidare till alla, för då kommer väldigt många bilar inte funka...
-
Windrose
- Kontakt:
bmw_ixen skrev:
> Har förstått att det inte blir någon mer update från 3.0.
> Såg på tuben, speicher electric, tror jag som fick sin uppgraderad. Detta
> på grund av strul som de inte kunde lösa och till slut uppgraderade de till
> 3.1 eller 3.2, minns inte...
> Men detta tog flera dagar eller en vecka. Hans take på varför, var att de
> måste in och bygga om varje SW (3.1, 3.2...) för varje individ p.g.a. olika
> utrustning. Det låter inte orimligt, så därför kommer de aldrig släppa ut
> 3.1 och så vidare till alla, för då kommer väldigt många bilar inte
> funka...
Fick just (8:e maj) - av verkstad - meddelande om att 3.4 finns tillgänglig för vår Enyaq iv80 '23. Den kom från fabrik med 3.2. Nya uppdateringen kom 12:e April '23.
Vi var på verkstad då infotainment-systemet startar om ca. 12x per timme för tiden. Vi har *inte* sett skuggan av en uppdatering i bilen, så det kan vara orsaken till strulet. Det hela är något förvirrande.
> Har förstått att det inte blir någon mer update från 3.0.
> Såg på tuben, speicher electric, tror jag som fick sin uppgraderad. Detta
> på grund av strul som de inte kunde lösa och till slut uppgraderade de till
> 3.1 eller 3.2, minns inte...
> Men detta tog flera dagar eller en vecka. Hans take på varför, var att de
> måste in och bygga om varje SW (3.1, 3.2...) för varje individ p.g.a. olika
> utrustning. Det låter inte orimligt, så därför kommer de aldrig släppa ut
> 3.1 och så vidare till alla, för då kommer väldigt många bilar inte
> funka...
Fick just (8:e maj) - av verkstad - meddelande om att 3.4 finns tillgänglig för vår Enyaq iv80 '23. Den kom från fabrik med 3.2. Nya uppdateringen kom 12:e April '23.
Vi var på verkstad då infotainment-systemet startar om ca. 12x per timme för tiden. Vi har *inte* sett skuggan av en uppdatering i bilen, så det kan vara orsaken till strulet. Det hela är något förvirrande.
-
Dkn1212
- Bilmodell: Enyaq 80 Sportline
- Kontakt:
Hej min Enyaq hade 3.2 vid leverans. Igår kom det upp att 3.4 fanns tillgängligt för installation. Jag satte igång installationen och instruerades att lämna och låsa bilen. Idag när jag startade bilen kom meddelande att installationen misslyckats och att jag ska kontakta verkstad. Är det värt besväret?//Daniel
-
bjorn2022
- Kontakt:
Verkar som 3.7 uppdatering är på väg för oss som fastnat med 3.0 och 3.1 enligt video nedan. Om ni hittar något annat ställe tex Skoda själva säger detta meddela det gärna. Från 23 May 2024 kan man få 3.7 på Skoda service centers.
https://www.youtube.com/watch?v=up1JtzS1174&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=up1JtzS1174&t=3s
-
Windrose
- Kontakt:
Dkn1212 skrev:
> Hej min Enyaq hade 3.2 vid leverans. Igår kom det upp att 3.4 fanns
> tillgängligt för installation. Jag satte igång installationen och
> instruerades att lämna och låsa bilen. Idag när jag startade bilen kom
> meddelande att installationen misslyckats och att jag ska kontakta
> verkstad. Är det värt besväret?//Daniel
*Värt* det ..... vet ej. Vi verkar vara i samma sits, och det har *troligtvis* påverkat infotainmentsystemet. 13x omstart på en timme kan vara värt det
> Hej min Enyaq hade 3.2 vid leverans. Igår kom det upp att 3.4 fanns
> tillgängligt för installation. Jag satte igång installationen och
> instruerades att lämna och låsa bilen. Idag när jag startade bilen kom
> meddelande att installationen misslyckats och att jag ska kontakta
> verkstad. Är det värt besväret?//Daniel
*Värt* det ..... vet ej. Vi verkar vara i samma sits, och det har *troligtvis* påverkat infotainmentsystemet. 13x omstart på en timme kan vara värt det
-
fredde18
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Länk till skoda officiell info om 3.7:
https://www.skoda-auto.com/emobility/me-3-7-software-update
https://www.skoda-auto.com/emobility/me-3-7-software-update
-
bjorn2022
- Kontakt:
Tack Fredde. Undrar om svenska verkstäder nu uppgraderar till 3.7. Jag ska ringa och kolla imorgon.
-
bjorn2022
- Kontakt:
Det gick boka Enyaq uppgradering nu från 3.0 till 3.7 på svensk verkstad VW auktoriserad (Stockholm). Min bil är inbokad. Hoppas OTA kommer funka från 3.7 så man slipper åka till verkstaden för detta framöver...`?
Här är svenska länken att visa om de inte vet om det på er lokala verkstad.
https://www.skoda.se/elbilar/uppdatering-av-mjukvara-me3-7
Här är svenska länken att visa om de inte vet om det på er lokala verkstad.
https://www.skoda.se/elbilar/uppdatering-av-mjukvara-me3-7
-
Windrose
- Kontakt:
Windrose skrev:
> bmw_ixen skrev:
> > Har förstått att det inte blir någon mer update från 3.0.
> > Såg på tuben, speicher electric, tror jag som fick sin uppgraderad. Detta
> > på grund av strul som de inte kunde lösa och till slut uppgraderade de till
> > 3.1 eller 3.2, minns inte...
> > Men detta tog flera dagar eller en vecka. Hans take på varför, var att de
> > måste in och bygga om varje SW (3.1, 3.2...) för varje individ p.g.a. olika
> > utrustning. Det låter inte orimligt, så därför kommer de aldrig släppa ut
> > 3.1 och så vidare till alla, för då kommer väldigt många bilar inte
> > funka...
>
> Fick just (8:e maj) - av verkstad - meddelande om att 3.4 finns tillgänglig för vår
> Enyaq iv80 '23. Den kom från fabrik med 3.2. Nya uppdateringen kom 12:e April '23.
>
> Vi var på verkstad då infotainment-systemet startar om ca. 12x per timme för tiden.
> Vi har *inte* sett skuggan av en uppdatering i bilen, så det kan vara orsaken till
> strulet. Det hela är något förvirrande.
Det har inte blivit enklare. Problemet med infotainment har "lösts" vid att verkstad, i samverkan med fabrik (!) återställde systemet - i det här fallet tog dom bort mjukvaran och installerade samma version. Allt nu bra. Sidodetalj: tydligen har dom INTE gjort så fel att ha konfig på samma partition som systemmjukvara. Phew.
Men uppdateringen? ME 3.2 får *inte* 3.7, men dock 4.1 OTA. Enligt verkstad. Som pratade med fabrik.
Koll == noll hos oss för ögonblicket.
> bmw_ixen skrev:
> > Har förstått att det inte blir någon mer update från 3.0.
> > Såg på tuben, speicher electric, tror jag som fick sin uppgraderad. Detta
> > på grund av strul som de inte kunde lösa och till slut uppgraderade de till
> > 3.1 eller 3.2, minns inte...
> > Men detta tog flera dagar eller en vecka. Hans take på varför, var att de
> > måste in och bygga om varje SW (3.1, 3.2...) för varje individ p.g.a. olika
> > utrustning. Det låter inte orimligt, så därför kommer de aldrig släppa ut
> > 3.1 och så vidare till alla, för då kommer väldigt många bilar inte
> > funka...
>
> Fick just (8:e maj) - av verkstad - meddelande om att 3.4 finns tillgänglig för vår
> Enyaq iv80 '23. Den kom från fabrik med 3.2. Nya uppdateringen kom 12:e April '23.
>
> Vi var på verkstad då infotainment-systemet startar om ca. 12x per timme för tiden.
> Vi har *inte* sett skuggan av en uppdatering i bilen, så det kan vara orsaken till
> strulet. Det hela är något förvirrande.
Det har inte blivit enklare. Problemet med infotainment har "lösts" vid att verkstad, i samverkan med fabrik (!) återställde systemet - i det här fallet tog dom bort mjukvaran och installerade samma version. Allt nu bra. Sidodetalj: tydligen har dom INTE gjort så fel att ha konfig på samma partition som systemmjukvara. Phew.
Men uppdateringen? ME 3.2 får *inte* 3.7, men dock 4.1 OTA. Enligt verkstad. Som pratade med fabrik.
Koll == noll hos oss för ögonblicket.
-
@ndread
- Kontakt:
Okej? Har du 3.2 verkar du (enligt alla uppgifter som finns på nätet) aldrig komma att få 4.x. Verkar märkligt att du fått den informationen. Har du 3.2 kommer du däremot att få 3.7 via OTA.
-
Windrose
- Kontakt:
@ndread skrev:
> Okej? Har du 3.2 verkar du (enligt alla uppgifter som finns på nätet)
> aldrig komma att få 4.x. Verkar märkligt att du fått den informationen. Har
> du 3.2 kommer du däremot att få 3.7 via OTA.
Intressant, eller hur?
Nuväl. Det här är det Møller Bil som säger; i korthet att vi skall, citat "vänta, så kommer 4.1 OTA". Så nu väntar vi ... tydligen fick dom det svaret, citat "... från Tyskland" - vilket ju enbart gör det hela ännu mer förvirrande. Infotainment fungerar nu fin-fint, och jag håller INTE andan i väntan på 4.x nånting, då jag inte klär i blått.
Intressant, eller hur?
Nuväl. Det här är det Møller Bil som säger; i korthet att vi skall, citat "vänta, så kommer 4.1 OTA". Så nu väntar vi ... tydligen fick dom det svaret, citat "... från Tyskland" - vilket ju enbart gör det hela ännu mer förvirrande. Infotainment fungerar nu fin-fint, och jag håller INTE andan i väntan på 4.x nånting, då jag inte klär i blått.
-
Windrose
- Kontakt:
@ndread skrev:
Intressant, eller hur?
Intressant, eller hur?
-
@ndread
- Kontakt:
Tja....nu tillverkas ju iofs inte Skoda i Tyskland 
-
Windrose
- Kontakt:
@ndread skrev:
> Tja....nu tillverkas ju iofs inte Skoda i Tyskland
Än mer intressant, eller hur? Det jag kan GISSA på är att själva mjukvaran är den samma på alla VW, med nytt grafiskt skal för varje. Men det verkar också fel - jag ser t.ex. kritik av ID4:ans skyltgenkänning, som fungerar helt fint på Enyaq.
Hela historien är förvirrande. Vi får se. Tydligen skickar dom ut uppdateringarna i block om 2,000 bilar. Det lär ta lite tid.
> Tja....nu tillverkas ju iofs inte Skoda i Tyskland
Än mer intressant, eller hur? Det jag kan GISSA på är att själva mjukvaran är den samma på alla VW, med nytt grafiskt skal för varje. Men det verkar också fel - jag ser t.ex. kritik av ID4:ans skyltgenkänning, som fungerar helt fint på Enyaq.
Hela historien är förvirrande. Vi får se. Tydligen skickar dom ut uppdateringarna i block om 2,000 bilar. Det lär ta lite tid.
-
Windrose
- Kontakt:
@ndread skrev:
Och *igår* dök 3.7 upp. Det här är alltså exakt motsatt till vad Møller Bil sa. Vackert, eller hur?
Men 3.7 blir det till helgen.
Och *igår* dök 3.7 upp. Det här är alltså exakt motsatt till vad Møller Bil sa. Vackert, eller hur?
Men 3.7 blir det till helgen.
-
Windrose
- Kontakt:
Windrose skrev:
> @ndread skrev:
> > Okej? Har du 3.2 verkar du (enligt alla uppgifter som finns på nätet)
> > aldrig komma att få 4.x. Verkar märkligt att du fått den informationen. Har
> > du 3.2 kommer du däremot att få 3.7 via OTA.
>
> Och *igår* dök 3.7 upp. Det här är alltså exakt motsatt till vad Møller Bil sa.
> Vackert, eller hur?
>
> Men 3.7 blir det till helgen.
Nja. Inte blev det i helgen inte. Man måste hitta en tidpunkt där man har 50%+ laddning, bilen är varm (!), och mottagningen är bra. Men idag gick den igenom, pent och pyntligt. Jag ser ingen större skillnad, utöver att det nu rapporteras 3.7 i informationsrutan.
Iofs ganske bra att Skoda lanserade en bil som INTE behöver fixas varje månad. En uppdatering på två år håller långt.
> @ndread skrev:
> > Okej? Har du 3.2 verkar du (enligt alla uppgifter som finns på nätet)
> > aldrig komma att få 4.x. Verkar märkligt att du fått den informationen. Har
> > du 3.2 kommer du däremot att få 3.7 via OTA.
>
> Och *igår* dök 3.7 upp. Det här är alltså exakt motsatt till vad Møller Bil sa.
> Vackert, eller hur?
>
> Men 3.7 blir det till helgen.
Nja. Inte blev det i helgen inte. Man måste hitta en tidpunkt där man har 50%+ laddning, bilen är varm (!), och mottagningen är bra. Men idag gick den igenom, pent och pyntligt. Jag ser ingen större skillnad, utöver att det nu rapporteras 3.7 i informationsrutan.
Iofs ganske bra att Skoda lanserade en bil som INTE behöver fixas varje månad. En uppdatering på två år håller långt.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Kul att läsa om framgång! Hur funkar det med schemaladdningen som många fått trigga igång med att rycka säkring?