Hej. Ny här på forumet. Jag har haft min Enyaq 80x en månad och har för en vecka sedan fått min Zaptec Go installerad.
Jag får inte upp laddningen på mer än 3.5 kw trots att jag har kopplat bort lastbalanseringen samt inte förbrukar mer än ca 7 kw på hela huset inklusive bilen.
Vet ni om det finns någon inställning i bilen man kan ändra för att öka.
Tempen ute är ca 0 grader.
Hoppas på några tips
Annars jättenöjd enyaqägare.
Laddar sakta zaptec go
-
peter enyaq 80x
- Bilmodell: enyaq 80x
- Kontakt:
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: Laddar sakta zaptec go
Man kan ju ställa ner laddhastighet en i bilen: https://skodaklubben.com/viewtopic.php?t=21699
-
peter enyaq 80x
- Kontakt:
Hej och tack för svar.
Den är inställd på att inte reducera AC-laddströmmen.
Tyvärr.
Den är inställd på att inte reducera AC-laddströmmen.
Tyvärr.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Testa att ladda någon annanstans för att se om det är bilen eller laddaren som den låga effekten beror på.
-
Jonsson
- Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Det låter som att den bara laddar på en fas. Kan laddboxen vara inställd på en-fas-laddning? Laddboxar, fick jag nyligen lära mig, känner av vad det är för laddkabel. Om du använder den gula kabeln som följer med bilen så är det förvisso en tre-fas-kabel men bara 3*16A så om laddboxen bara ger en fas av någon anledning så är det ju bara 16*220=3520W. Nätspänningen varierar ju men där jag bor ligger vi ofta runt 220V. Du kanske dessutom har 16A huvudsäkring?
-
Jonsson
- Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
En sak till - om laddboxen tappar kontakten med lastvakten så går den till ett fail-safe mode där den fortsätter ladda men med reducerad effekt. Det gör iallafall Easee-laddboxen. Ett av mina laddproblem var förmodligen alltför svag wifi-signal till laddboxen så jag fick ställa in att den skulle använda mobilnätet istället. Vet inte om det går på Zaptec.
-
peter enyaq 80x
- Kontakt:
Tack alla för svar.
Det är löst nu och jag var tvungen att koppla ur och i kontakten till Zaptec. Bilen blinkade grönt och rött och fick förmodligen dålig kontakt eller nåt precis som "Jonsson" skrev.
Får väl ta för vana att dra ur kontakten till laddboxen ibland.
Tack än en gång.
God Jul och Gott nytt år.
Det är löst nu och jag var tvungen att koppla ur och i kontakten till Zaptec. Bilen blinkade grönt och rött och fick förmodligen dålig kontakt eller nåt precis som "Jonsson" skrev.
Får väl ta för vana att dra ur kontakten till laddboxen ibland.
Tack än en gång.
God Jul och Gott nytt år.