Jag funderar på att montera en varvräknare i min pickis men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Har sett att vissa Skodor har Varvräknare orginal men min har en stor klocka istället. Tro om man kan sätta in en varvräknare istället?
Annars hur kopplar man in en extern varvräknare från t.ex. biltema?
Hjälp önskas :)
Mvh
Peete
Montera varvräknare
-
Peete
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
-
Pickup-Mupp
- Bilmodell: Skoda Pickup LX 1,9D
- Kontakt:
Sv:Montera varvräknare
Väldigt simpelt och förklaras i monteringsanvisningen.
Måste dock varna lite för Biltemas 52mm variant.....
Vet inte om det bara är problem med min bil, men det går inte att justera varvtalet 100% rätt.
Har provat 2 av Biltemas med resultat att den visar 1100rpm på tomgång som är 930rpm.
Det hela blir ju bara mer och mer fel ju högre varv man har.....
Nån som kan tipsa om en annan 52mm varvräknare för diesel ?
Måste dock varna lite för Biltemas 52mm variant.....
Vet inte om det bara är problem med min bil, men det går inte att justera varvtalet 100% rätt.
Har provat 2 av Biltemas med resultat att den visar 1100rpm på tomgång som är 930rpm.
Det hela blir ju bara mer och mer fel ju högre varv man har.....
Nån som kan tipsa om en annan 52mm varvräknare för diesel ?
-
guran.sweden
- Bilmodell: Skoda Pick-up 1,9d
- Kontakt:
Det är inte bara å byta ut klockan, kretskortet är annorlunda bakom mätarna (hastighet, klocka).
Man måste nog byta hela enheten, sen är det frågan om alla anslutningar finns färdigt.
Man måste nog byta hela enheten, sen är det frågan om alla anslutningar finns färdigt.
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
[quote]Jag funderar på att montera en varvräknare i min pickis men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Har sett att vissa Skodor har Varvräknare orginal men min har en stor klocka istället. Tro om man kan sätta in en varvräknare istället?
Mvh
Peete[/quote]
Måste väl vara lättast o smartast att åka på skroten o köpa en panel från Skoda Felicia diesel,den har ju varvräknare orginal,kablar är nog framdragna skulle jag tror(törs ej lova) men kikar man på elsystemet,så finns det mycket outnyttjade kablar/kontakter på pickisens elsystem
Mvh
Peete[/quote]
Måste väl vara lättast o smartast att åka på skroten o köpa en panel från Skoda Felicia diesel,den har ju varvräknare orginal,kablar är nog framdragna skulle jag tror(törs ej lova) men kikar man på elsystemet,så finns det mycket outnyttjade kablar/kontakter på pickisens elsystem
-
Peete
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Montera varvräknare
Ja alltså jag har ju varit inne på de men det verkar inte vara lika enkelt som det ser ut p.g.a det sägs att det inte är likadant elsystem i felicia och felicia pickup.
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Montera varvräknare
[quote]Ja alltså jag har ju varit inne på de men det verkar inte vara lika enkelt som det ser ut p.g.a det sägs att det inte är likadant elsystem i felicia och felicia pickup.[/quote]
prata med dom VAG om vad som ev skiljer på elsystemen på felicia o pickis,men jag har svårt å tro att de skiljer nått,för de e ju samma bil sånär som på bakpartiet. har svårt att tro att dom gjorde 2 olika elsystem till en lågprisbil,men kolla försäkerhets skull med snubbarna på VAG.(dom brukar va hjälpsamma,iallafall har dom varit det mot mig)
prata med dom VAG om vad som ev skiljer på elsystemen på felicia o pickis,men jag har svårt å tro att de skiljer nått,för de e ju samma bil sånär som på bakpartiet. har svårt att tro att dom gjorde 2 olika elsystem till en lågprisbil,men kolla försäkerhets skull med snubbarna på VAG.(dom brukar va hjälpsamma,iallafall har dom varit det mot mig)
-
IvanoJG
- Bilmodell: Skoda Felicia pickup
- Kontakt:
Re: Montera varvräknare
Jag köpte ett helt mätarhus med varvräknare från en Felicia kombi. Funkade perfekt! Vill man ha rätt miltal kan man ju leta o hitta någon som har gått ungefär lika långt. Annars är det sjukt lätt att byta hastighetsmätaren. (Flytta original hastighet till det nya mätarhuset, inte flytta nya varvräknaren till original hus)