Temperaturproblem 2.0 Tdi 190hk 2017! Termostatfel?

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
Pistvakt
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Temperaturproblem 2.0 Tdi 190hk 2017! Termostatfel?

Inlägg av Pistvakt »

Jag har en 2017 års 2.0 TDI 190hk, körd snart 13000mil. Idag på väg ut till stugan med olastad släpvagn började plötsligt varningslampan för hög temt att ljuda och lysa rött efter bara 10 km. Stannade fort vid vägkanten och fick ner tempen till normala 90C och provade igen. Efter bara 2-300 m steg tempen fort till 105-110C och jag fick stanna. En gång till likadant, sedan var jag iaf av 2+1-sträckan och kunde med ett varvtal på max 1500 genom stan hålla tempen på 100-105C.

Övriga insikter är att expansionsskärlet kändes riktigt varmt, kylarfläkten gick på högvarv när jag bromsade in och att jag kunde få full värme i kupemunstyckena när jag satte ACCn på Max. Det tyder för mig på att termostaten iaf är öppen, eller?

Jag startade om bilen flera gånger ifall något undrar om jag prövat klassisk "datoromstar"...

Vad kan då denna tempuppgång förklaras av? Några tips?
Pistvakt
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Re: Temperaturproblem 2.0 Tdi 190hk 2017! Termostatfel? LÖST!

Inlägg av Pistvakt »

Jag svarar själv.
Felet är åtgärdat och var vattenpumpem som kärvar vilket är ett vanligt fel på denna motor i hela VW-koncernen redan vid 10-12000 mil, enligt mekamikern som tidigare jobbade på den lokala VW/Audi/Skodaverkstan.
Fel
Bilmodell: Kodiaq 2017
Kontakt:

Re: Temperaturproblem 2.0 Tdi 190hk 2017! Termostatfel?

Inlägg av Fel »

Har också en kodiaq 2017 som jag har stött på liknande problem.
Inom 10 minuter över 70km/h så blir den varm direkt, sänker till under 70km/h så sjunker också temperaturen till normalt. Inga felkoder.
Fick detta först när jag drog ett släp och antog att bromsen på släpet låg i något så det blev tungdraget men gick att köra under 70 utan problem. Idag fick jag samma problem men utan släp. Ringde både verkstad och support och frågade om det var ett känt problem men inte nått de visste om. De svar jag kan hitta på nätet är få men alla pekar på att det är ett fel i gamla modellen av vattenpumpen.
Får väl boka en tid för byta och hoppas det löser sig är fan inte sugen på att betal 1980 pix för en felsökning där dom inte kan hitta felet då det inte är konstant.
Skriv svar