Camsensor och kylspray...

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
info@scanguide.se
Bilmodell: Skoda Octavia 1,4TSDI -10
Kontakt:

Camsensor och kylspray...

Inlägg av info@scanguide.se »

Hej,
Ni som läst mitt förra meddelade om hur jag växlat camsensorer och därigenom kunnat starta bilen - som när den blivit varm och EPC lampan tänts inte ha gått att starta igen - bara genom att byta till en annan sensor.
När jag bytt till den andra sensorn, så är det ju inte bara en annan sensor det är ju en "kall" sensor - alltså gjorde jag så här.
Motorn kall startar jag bilen, som alltid startar den kall, med gamla sensorn. Jag kör iväg. Efter ett par streck på tempmätaren tänds EPC lampan, men inte motorlampan. När detta hänt, så vet jag numera att stänger jag nu av motorn, så kommer den inte att starta igen förrän den kallnat.
Jag åker tillbaka hem, monterar bort sensorn, tar in den i garaget och ger den en försiktig omgång med kylspray.
Monterar in den igen - och motorn startar direkt och inga lampor tänds.
Jamen byt till en ny sensor, säger du - jomen, det är ju det jag har gjort men den fungerar bara intermettent den med.
Nu blir nästa steg att köpa en OEM sensor för dubbla pengen - inte omöjligt att den nya inte håller tillräcklig kvalité.
Måste utesluta att felet ligger i kam-sensorn.
Återkommer.
Markku
Rustbucket
Bilmodell: Felicia + Fabia

Sv:Camsensor och kylspray...

Inlägg av Rustbucket »

Thumbs up, listigt felsökt.

Hoppas du får tag på en schysst sensor till vettiga pengar.
info@scanguide.se
Kontakt:

Sv:Sv:Camsensor och kylspray...

Hej.
Sista utvägen efter att ha tömt ut allt jag kommer på;
I måndags åkte jag till VAG och köpte en original-sensor.
Den kostade 579:- ungefär det dubbla mot den från Skruvat.

Inte ett startproblem eller motorlampa eller EPC lampa efter det !
Nu har jag kört den och startat den under alla möjliga förhållanden denna vecka och den går som den ska. Jag vågar tro att den är reparerad nu.

Allt detta testande och felsökande och så visar det sig att felet ligger i den nya reservdelen från Skruvat - det hade jag inte väntat mig.
Jag kunde tänka mig att den inte har samma livslängd eller så, men den fungerar ju helt enkelt inte...nu blir det ett samtal med dem.

(Och vad har 300:- för betydelse i detta sammanhang - med stress o huvudvärk och stillestånd i ett par veckor.)
/ Markku
Rustbucket
Bilmodell: Felicia + Fabia

Sv:Sv:Sv:Camsensor och kylspray...

Inlägg av Rustbucket »

Nu när du har bevis på att den var felaktig, kanske du kan kontakta skruvat.se och åtminstone få den reklamerad och ett tillgodokvitto.

Alltid är det något som behöver inhandlas :-)

Eller så kanske du kan utnyttja din konsumentmakt och kommentera att de "säljer trasiga grejor som resulterar i mycket problem" på deras hemsida.
info@scanguide.se
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Camsensor och kylspray...

Hej,
Absolut. Det är redan gjort. Det var mest tyst i luren;...jaha...ok...
Skickade tillbaka sensorn igår och räknar definitivt att få pengarna tillbaka.
Jag har ju dessutom kvittot från VAG - med samma regnr.
Markku
hokke
Bilmodell: Skoda fabia
Kontakt:

Re: Camsensor och kylspray...

Inlägg av hokke »

Har samma problem och har köpt sensor hos skruvat. Bilen vill inte starta så jag får åka till vag och köpa en sensor. Tack för tipset!
Skriv svar