Drar mycket soppa

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Famousfetto
Bilmodell: Skoda RS 1.8 T-04
Kontakt:

Drar mycket soppa

Inlägg av Famousfetto »

Har en skoda octavia rs 1.8 från -04.
För någon vecka sen så började det rycka vid gaspådrag samt att motorlampan dök upp då och då.
Bilen drog dessutom en jädra massa soppa.
Felsökte och fick misständning på cylinder 4.

Dom sa även att det kunde va luftmassemätaren, avgasspjäll och annat.

Bytte alla 4 tändstift och dom testade bilen. Den funkade perfekt igen.

Tills för någon dag sen, då samma skit kom. Ryckigt vid gaspådrag och abs-lampa.

Jag har sen innan varit på dom om att det kanske är tändspolen, då detta är vanligt fel (enligt många på olika diverse forum)
Deras svar: Dom ska hålla hela tiden, så det är troligtvis inte det.
Tänker att dom kan bättre än jag.

I vilket fall, så öppnade jag upp motorkåpan och kollade. Drog ur alla tändspolar förutom 4, då den satt dumt och hade inte verktyg med mig. Än så länge har den inte hackat och ingen motorlampa dykt upp.

Efter jag bytte tändstift så drog den inte lika mycket soppa (så som jag fattar det, då jag kört över 15 mil) Men så fort det ryckiga kom tillbaka och motorlampan dök upp igen så kändes det som att det "roliga" tog slut och började dra mycket igår..

Ber om ursäkt för rörig text. Too much coffeeee.
Skulle vilja ha lite tips på vad det kan vara. Är det värt att byta ut alla tändspolar samt vilket märke ska man ha? Har kollat diverse sidor.. Bosch/NGK låg på ca 285 kr/st. Men kollar man på mekonomens hemsida så ligger dom på tex 418 kr eller bsr, runt 500 kr.
Skoda Octavia RS -06
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Drar mycket soppa

Inlägg av Skoda Octavia RS -06 »

Hej har du kollat om det får tjuv luft från motorn?

Tex oljepåfyllningen locket sitter.

Min bil gick upp o ner i tomgång och var turstig. Öppnade motorhuven o där var motorlocket som ska vara låst dära och nått slag av påflyynings kåpa/rör. Den hade gått av iaf så tog borde själva röret och lätt låslocket till motorn sitta dära nu går den som den ska men

Kan va värt att kolla på
Skriv svar