Hej jag har en skoda pickup 1,3 Mpi -00
Med ett väldigt skumt och irriterande fel.
När man kör så kan kupé fläkten helt plötsligt varva upp.
För att sedan gå ner igen.
Detta har kommit lite till och från men inget som direkt stört mig.
Så igår kväll kopplade jag in 3 st extra ljus, när jag sedan körde hem från jobbet ikväll så tyckte jag att det lös dåligt.
Sen varvade fläkten återigen upp och ljusen blev klart mycket bättre. Men när jag släppte gasen så gick fläkten ner, ljusen dippade och även instrumentbelysningen dippade.
Testade att gasa igen och fläkten varvar upp och allt lyser som det ska.
Kom hem och kopplade in en VAGcom och fick felkoder.
00532 supply voltage B+ sporadic -signal too high.
Börjar generatorn ge upp eller kan det vara kabelbrott/kortslutning någonstans??
Skumt fel
-
Mr.Edin
- Bilmodell: Skoda Pickup 1,3 mpi
- Kontakt:
-
(Rustbucket)
Sv:Skumt fel
Det första jag skulle kolla är generatorn.
Den kanske laddar lite halvkass, men hoppar kanske igång då och då och laddar normalt, vilket får fläkten och ljusen att fungera normalt.
- Börja med att mäta laddningsspänningen, om möjligt både när fläkten har både låg och hög fart. Du bör mäta med förhöjt varvtal på motorn och slå igång så många förbrukare som möjligt.
- Jag är lite osäker på exakt vilken spänningen det ska vara på just din bil, men generatorer ger generellt 13,8 +/-0,2 volt vid max laddström.
- Ifall laddspänningen sjunker mycket (ca. 0,5-1 Volt) med många förbrukare igång, jämfört med få förbrukare igång så är det sannolikt något vajsing på generatorn.
Börja med de enkla åtgärderna:
- Börja med att kolla så att kablar och kontakter ser fräscha ut och sitter fast.
- Ifall du enkelt kan ta ut laddningsregulatorn när generatorn sitter monterad i bilen, bör du göra det och kolla kolen.
Den kanske laddar lite halvkass, men hoppar kanske igång då och då och laddar normalt, vilket får fläkten och ljusen att fungera normalt.
- Börja med att mäta laddningsspänningen, om möjligt både när fläkten har både låg och hög fart. Du bör mäta med förhöjt varvtal på motorn och slå igång så många förbrukare som möjligt.
- Jag är lite osäker på exakt vilken spänningen det ska vara på just din bil, men generatorer ger generellt 13,8 +/-0,2 volt vid max laddström.
- Ifall laddspänningen sjunker mycket (ca. 0,5-1 Volt) med många förbrukare igång, jämfört med få förbrukare igång så är det sannolikt något vajsing på generatorn.
Börja med de enkla åtgärderna:
- Börja med att kolla så att kablar och kontakter ser fräscha ut och sitter fast.
- Ifall du enkelt kan ta ut laddningsregulatorn när generatorn sitter monterad i bilen, bör du göra det och kolla kolen.
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Skumt fel
Eftersom du fått den felkoden är laddningsregulatorn kass.
Den sitter ihop med kolen .
Skruva ut plattan o kolla o känn in på spåret där kolen ska ligga emot.
Är det hyffsat slätt kan du byta kol/laddningsregulator.
Annars är det ny generator som gäller.
Generatorn passar från 00-01.
-99 har ingen servo o då passar inte generatorn.
Dessa är inte jättebra kvalite så tänk dig för innan du köper beg.
Har för mig jag köpte från tyskland billigt nytt.
Sägs att det går bygga om så 1,6 ska passa som e bosch o bättre kvalite men är mindre typ 60 ah, din är 90ah så klarar många förbrukare..
Den sitter ihop med kolen .
Skruva ut plattan o kolla o känn in på spåret där kolen ska ligga emot.
Är det hyffsat slätt kan du byta kol/laddningsregulator.
Annars är det ny generator som gäller.
Generatorn passar från 00-01.
-99 har ingen servo o då passar inte generatorn.
Dessa är inte jättebra kvalite så tänk dig för innan du köper beg.
Har för mig jag köpte från tyskland billigt nytt.
Sägs att det går bygga om så 1,6 ska passa som e bosch o bättre kvalite men är mindre typ 60 ah, din är 90ah så klarar många förbrukare..
-
Mr.Edin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Skumt fel
Att laddningsregulatorn sjunger på sista versen började jag misstänka på väg hem från jobbet i torsdagskväll.
Har satt i en mätare som mäter strömmen hela tiden.
Normalt ligger den runt 14-14,1V oavsett om man har alla förbrukare igång eller endast ett fåtal. Så långt inga problem. Men i torsdagskväll fick den återigen "spel"
Fläkten varvar upp, ALLT lyser starkare osv, kollade på mätaren och fick se hela 19,4V :O 2 sek senare blev allt normalt och den gick tillbaka till 14V.
Men det som är mest skumt är att det händer inte varje dag.
Ibland kan den gå problemfritt i en vecka eller 2 innan det kommer igen.
Har satt i en mätare som mäter strömmen hela tiden.
Normalt ligger den runt 14-14,1V oavsett om man har alla förbrukare igång eller endast ett fåtal. Så långt inga problem. Men i torsdagskväll fick den återigen "spel"
Fläkten varvar upp, ALLT lyser starkare osv, kollade på mätaren och fick se hela 19,4V :O 2 sek senare blev allt normalt och den gick tillbaka till 14V.
Men det som är mest skumt är att det händer inte varje dag.
Ibland kan den gå problemfritt i en vecka eller 2 innan det kommer igen.
-
Rustbucket
- Bilmodell: Felicia + Fabia
Sv:Sv:Sv:Sv:Skumt fel
[quote]Normalt ligger den runt 14-14,1V oavsett om man har alla förbrukare igång eller endast ett fåtal... i torsdagskväll fick den återigen "spel" fick se hela 19,4V 2 sek senare blev allt normalt och den gick tillbaka till 14V.[/quote]
- Laddningsregulatorn
- Laddningsregulatorn
-
Mr.Edin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skumt fel
[quote][quote]Normalt ligger den runt 14-14,1V oavsett om man har alla förbrukare igång eller endast ett fåtal... i torsdagskväll fick den återigen "spel" fick se hela 19,4V 2 sek senare blev allt normalt och den gick tillbaka till 14V.[/quote]
- Laddningsregulatorn[/quote]
Tackar, precis som jag misstänkte då :)
- Laddningsregulatorn[/quote]
Tackar, precis som jag misstänkte då :)