Konstig motorgång!

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Nilsson79
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Konstig motorgång!

Inlägg av Nilsson79 »

Tjena!

Har ett drygt problem med bilen. Årsmodell -00.

Till och från är den svårstartad, låter som den bara går på 2 eller 3 cylindrar. Får den stå på tomgång en stund brukar det försvinna.
Men när jag ska köra iväg så "bluddrar" den och dör nästan vid gaspådrag. Släpper jag efter på gasen och smyger på gasen, så går den som vanligt. Men varje gång man växlar eller ger gaspådrag så blir det samma skit igen.

Har bytt tändkablar, stift, luftfilter, olja och oljefilter, men felet kvarstår. Får ingen indikation om att lambdasonden skulle vara sönder och det är fritt luftflöde genom katalysatorn, så den verkar inte vara igenpluggad..

Någon som har tips eller vet vad felet kan vara?
Nilsson79
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Konstig motorgång!

Inlägg av Nilsson79 »

Glömde att skriva att det är en 1,6 Bensinare.
Rustbucket
Bilmodell: Felicia + Fabia

Sv:Sv:Konstig motorgång!

Inlägg av Rustbucket »

Jag hade ett liknande problem med en Felicia 1,6.
- Den drog tjuvluft via spruckna slangar till bromsservot
- Spjällhuset hade tappat kalibreringen

Du kan kolla följande:
Börja med att visuellt kolla och åtgärda eventuellt läckage i slangar eller packningar. Om man är försiktig kan man leta tjuvläckage genom att spruta lite startgas på lämpliga ställen, men var försiktig då denna metod är förenad med ökad risk för brand!!!

Spjällhusets kalibrering kan återställas genom att först göra bilen spänningslös i ungefär en halvtimme, och sedan koppla på batteriet och direkt därefter ställa startnyckel i tändningsläge i ca 15 minuter. Därefter kan förhoppningsvis bilen köras normalt.

Good luck.
//Mats
Octaviaägare
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Konstig motorgång!

Inlägg av Octaviaägare »

[quote]Jag hade ett liknande problem med en Felicia 1,6.
- Den drog tjuvluft via spruckna slangar till bromsservot
- Spjällhuset hade tappat kalibreringen

Du kan kolla följande:
Börja med att visuellt kolla och åtgärda eventuellt läckage i slangar eller packningar. Om man är försiktig kan man leta tjuvläckage genom att spruta lite startgas på lämpliga ställen, men var försiktig då denna metod är förenad med ökad risk för brand!!!

Spjällhusets kalibrering kan återställas genom att först göra bilen spänningslös i ungefär en halvtimme, och sedan koppla på batteriet och direkt därefter ställa startnyckel i tändningsläge i ca 15 minuter. Därefter kan förhoppningsvis bilen köras normalt.

Good luck.
//Mats[/quote]

Gjorde so du skrev och startade bilen sedan. Gick alldeles utmärkt, men då jag startade nästa gång så var den som tidigare. penlande tomgång.
Rustbucket
Bilmodell: Felicia + Fabia

Sv:Sv:Sv:Sv:Konstig motorgång!

Inlägg av Rustbucket »

Din beskrivning är knapp.
- Jag skulle börja med att försöka luska ut om motorn går magert eller fett när den bluddrar och inte svarar på gas?
- Kan motorn dra tjuvluft någonstans? Ser tändstiften normala ut? Kompressionsprov?

Ett longshot (eftersom jag aldrig varit med om det) kan vara att spjällhuset är skitigt och kärvar.
Jag har sett filmer på Youtube som beskrier har man kan göra rent spjällhuset. Gissar att en kalibrering är nödvändig efter att ha pillat med spjällhuset.
Skriv svar