Bromsskrammel

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
cloud69
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 2,0 FSi 4x4
Kontakt:

Bromsskrammel

Inlägg av cloud69 »

Har en 4x4 och upplever problem med att när man kör på grusvag så har småsten en tendens att fastna mellan bromsskivan och klossarna vilket skapar ett ytterst irriterande, skrapande missljud. Någon som har liknande problem och har tips på lämplig åtgärd?
5.2 racing
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
Kontakt:

Sv:Bromsskrammel

Inlägg av 5.2 racing »

Samma sak hände mig för ett par månader sen. Tjöt nåt djävulskt!
samw1978
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Bromsskrammel

Inlägg av samw1978 »

Jag har också fått dett ljud flera gånger. Backar man kan med lite tur stenarna ramla ur. Annars är det bara att lida ca 5 mil.
helgestahill
Bilmodell: Octavia RS2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bromsskrammel

Inlägg av helgestahill »

Känner igen det från min RS TDI
Backa och bromsa, frmmåt och ratta fram och tillbaka, backa och bromsa, om och om igen. I bäata fall lossnar det.

Jag tycker att det liknar en miss i konstruktionen
5.2 racing
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrammel

Inlägg av 5.2 racing »

Stenen brukar fastna mellan bromsskivan och nån slags skyddsplåt som sitter innanför. Dom gånger det hänt mig har jag bara bänt och ruckat lite på plåten, då har stenen försvunnit. Men irriterande, ja.
Lasselano
Bilmodell: Skoda OCTAVIA II Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrammel

Inlägg av Lasselano »

Samma här, jag fick skruva av hjulet för att komma åt att ta bort stenen, en liten jäkel men det lät som om allt höll på att skära ihop.
BengtS
Bilmodell: Skoda Octavia 2 Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrammel

Inlägg av BengtS »

Har haft samma problem med vänster framhjul
kunde vicka på skyddsplåten så stenen försvann
alebanane
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrammel

Inlägg av alebanane »

[quote]Har haft samma problem med vänster framhjul
kunde vicka på skyddsplåten så stenen försvann[/quote]
Det låter ifån mitt v-framhjul också men det låter bara ibland precis som om bromsklossen var lös och raspade i skivan.
Kan detta också vara en sten?
GKA
Kontakt:

Bromsskrammel ????

Inlägg av GKA »

Jag har fått ett missljud, som låter med jämna intervaller som om det går emot något varje varv som hjulet snurrar.
Det låter inte som en sten, det är mer skrikande, knappas ett lager, hjulen blir inte varma.
Min teori är att det kan vara tre saker: en plåt som går emot varje varv på något av bakhjulen (hade det problemet för några år sedan och kunde avhjälpa det själv
alt att en bromscylinder inte drar tillbaka ett brombelägg utan det går emot på ett ställe, ljudet minskar när jag bromsar.
ett tredje alternativ är att det är drivknuten som håller på att kärva ihop, vid besiktningen förra året upptäcktes att damasken inte slöt tätt på insidan, frågan är hur ljudet blir när drivknuten kärvar ?

Det låter ung som schut, schut, schut osv för varje varv något snurrar, vad tror ni ?
GKA
Kontakt:

Sv:Bromsskrammel ????

Inlägg av GKA »

Vill tillägga att ljudet minskar vid bromsning, försvinner vid vänstersväng tex i rondell och även vid kraftig högersväng.
Det känns inga vibrationer i ratten, så det bör inte vara inre drivknut-
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Bromsskrammel ????

Inlägg av GKA »

Idag har jag monterat bort bromstrumman på båda bakhjulen och rengjort och filat bort rost o ojämnheter. Återmonterade och tog en provtur och oljudet var borta. Ja, där tjänade jag en hel del slantar !
Trodde jag, tyvärr har oljudet kommit tillbaka i em, varför ?
Varför hördes inget när jag provkörde först, men kom tillbaka sen ?
Kan det vara ett lager iaf ?
I morgon skall jag lyfta upp vänster bakhjul igen och snurra och höra om det finns något ljud. Sen skall jag lyfta upp höger framhjul och kolla på hur yttre drivknuten ser ut. Om man ruckar på bilen fram och tillbaka, borde det inte höras om det är glappt i drivknuten ?
Det är jättesvårt att inne i bilen höra varifrån ljudet kommer ?
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bromsskrammel ????

Inlägg av GKA »

Idag har jag monterat bort höger och sen vänster framhjul. Jag snurrade på dem, men kunde inte känna någon vibration i fjäderbenet varken höger eller vänster. Jag slipade bort rost och den del bitar som lossnade och snurrade på skivan men där var ingen sten som fastnat. Jag upptäckte dock att skruven, som håller fast skivan var borta, den hade brutits av, troligen för hårt åtdragen.
Jag återmoterade så att skruvhålet kom mitt för den avbrutna skruven, men då skruvarna går igenom skivan kan den inte röra sig efter att hjulen skruvats dit.
Vänster sida gick lätt att snurra och inte så mycket rost heller. Jag gjorde sen två provturer, men kan inte höra något ljud längre.
Hoppas jag har avhjälpt felet nu, peppar, peppar, ta i trä.
Min teori är att när jag bytte till vinterdäck, så snurrade skrivan utan att jag märkte det och hamnade på ett annat ställe och att den därigenom gick emot på ett ställe varje varv. Tyckte också att skruvarna var lättare att få att ta än när jag bytte vinterdäck, men det kan likaväl bero på att de varit utskruvade en extra gång. (framhjulen är ju mycket trögare att dra skruvarna pga att man inte får smörja dem för att undvika att få olja på bromsytan)

Kan det vara att bromsskivan var flyttad som gjorde att det gick emot ?
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskrammel ????

Inlägg av GKA »

,Det har varit tyst, sedan jag gjorde det sista "ingreppet" så troligen berodde oljudet på att bromsskivan hamnat i ett annat läge än det ursprungliga.
Ibland kan man spara många sköna slantar genom att meka lite själv, där det inte behövs instrument eller speciellt kunnande.:)
Skriv svar