Har en Octavia 2 MPi 1.6 E85. Den senaste veckan har den ibland varit svår att få igång, speciellt när jag kört en kortare sträcka, låtit bilen stå en timme eller två och sen ska starta igen. Det tänder till och sen dör den igen. Efter fyra, fem försök brukar den kicka igång och går sen som den ska. Detta har ännu inte hänt mig vid kallstart. Någon som ha en aning om vad det kan bero på.
7500 mil, -09, servad som den ska på märkesverkstad och mestadels körd på E85.
Svårstartad MPI
-
derstatic
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Svårstartad MPI
Vet inte riktigt hur skoda är men dom flesta vill att man kör var 4e tank bensin. Detta för att spriten geggar .
Kanske dags o köra någon tank bensin o se om det funkar då
Kanske dags o köra någon tank bensin o se om det funkar då
-
bjernler
- Bilmodell: Octavia 1.6 Elegance Greenline
- Kontakt:
Sv:Sv:Svårstartad MPI
Jättegammal tråd, men svarar ändå... (för framtida behov)
har själv en -08 som gått 24000 mil varav ca 23500 på E85.
Har haft liknande problem vid något tillfälle, men det har varit vid tankning på vissa ställen, dvs jag misstänker att etanolen har separerat från vatten och bensin, dvs den sörplar vatten. Detta är vanligt om bilen står länge eller om stationen inte har sålt speciellt mycket över en tid. Du får helt enkelt inte det du betalar för vid pumpen.
Detta med nån tank bensin då och då är en MYT. (om man inte kör ford/Volvo vars soppapumpar inte klarar E85)
I grund och botten är ju detta en vw-maskin och vw har kört på Etanol i brasilien sedan 70-talet, dvs har god erfarenhet ;)
Varför har jag tankat bensin då? ... kolla priset på Etanol ;)
Problem under alla dessa mil:
en lambdasond vid 22k mil....
har själv en -08 som gått 24000 mil varav ca 23500 på E85.
Har haft liknande problem vid något tillfälle, men det har varit vid tankning på vissa ställen, dvs jag misstänker att etanolen har separerat från vatten och bensin, dvs den sörplar vatten. Detta är vanligt om bilen står länge eller om stationen inte har sålt speciellt mycket över en tid. Du får helt enkelt inte det du betalar för vid pumpen.
Detta med nån tank bensin då och då är en MYT. (om man inte kör ford/Volvo vars soppapumpar inte klarar E85)
I grund och botten är ju detta en vw-maskin och vw har kört på Etanol i brasilien sedan 70-talet, dvs har god erfarenhet ;)
Varför har jag tankat bensin då? ... kolla priset på Etanol ;)
Problem under alla dessa mil:
en lambdasond vid 22k mil....