Vilket vax?

I detta forum skriver vi om bilvård, tex vaxning osv..
Skriv svar
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Vilket vax?

Inlägg av MrC »

Putsbög som man är så har man ju lådvis med vaxer och annat till sin bil. Vad använder ni? Kom gärna med andra tips om hur bilen vårdas.
På sommaren använder jag Sonax Extreme Flytande hårdvax och på vintern kör jag med klassikern Flytande hårdvax.
Det som är bra med alla flytande vaxer är att dom inte kritar på plastlister.
När våren är slut så tvättas bilen noggrant och avfettas med ett alkaliskt medel.
Efter det så tvättar jag igen och sen åker skinnet fram. Som grund använder jag Sonax Bilpolish som på kemisk väg rengör lacken utan slipmedel. Sist lägger jag på vaxet och torkar av det med en microduk.
Denna behandling håller hela sommaren med strålande resultat. När "pärlorna" blir lite glesare så kör jag med vaxschampoo fram tills det är dax för vintervården: Tvätt, avfettning men struntar i polishen och sen lägger jag på vintervaxet som håller mycket bättre. På vintern använder jag vaxschampoo 1ggr/mån för att motstå salt och annan skit.

Finns många bra märken att välja mellan men jag har använt Sonax i många år och har aldrig misslyckats så därför fortsätter jag med "mitt" märke.
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Vilket vax?

Inlägg av sir_pelle »

Nya sonax med poler och vax suger älg pung på en icke nypolerad bil. så den ratar jag totalt. Kommer hålla mig till sonax standard.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av MrC »

Håller med där Pelle. Man kan inte fuska sig till framgång.
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av brma »

Jag har köpt Brightguard, ett 2 komponent lackskydd som jag ska lägga på i helgen, sedan skall jag köra inredningen med fabtec 52 för att klara glass-säsongen...
Båda produkterna kommer från Lahega, om någon vill kan vi dela då det är rätt stora förpackningar.
MoPar66
Bilmodell: Hyundai Trajet
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av MoPar66 »

jag kör oxå med brightguard + allt som visas på länken
http://www.skodaklubben.se/upload_cars/bilder/506/stora/vax.JPG
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av Furby »

Jag använder själv Sonax men här en nyhet från Lahega.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=33582
romanochavo
Bilmodell: Skoda octavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av romanochavo »

jag är trogen till sonax=)

är bilen rätt blank så e sonax flytande hårdvax det bästa enl mig... inget vax hittils som jag provat som har finare pärlor..
peterrozsa
Bilmodell: Skoda Octavia Rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av peterrozsa »

Har alltid kört med Sonax flytande hårdvax,, men det beror ju på vilken kondition lacken är i innan? Man bör ju köra med en cleaner eller liknande innan för att få bort skit och gamla vaxrester innan.
romanochavo
Bilmodell: Skoda octavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av romanochavo »

jepps! peter är helt på rätt spår =))
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av skallie »

Fråga:
När ska man lägga mest energi, när man lägger på polermedlet, eller när man tar bort det? (när ska man "gnugga" mest?)
och samma fråga för vaxningen.
frogus
Bilmodell: Superb + Roomster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av frogus »

helt klart Sonax proffsprodukter tex. 1 liters förpackning kostar 179:- en liten flaska amatörmedel ligger på minst 129:- iaf. överlägset lättast att jobba med och dessutom kör man ju helst med maskin....

kolla här
http://www.sonax.se/s180300.html
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av sir_pelle »

@ benke

Polermedlet jobbar jag med iaf innan det har torkat in och sen bara torka bort det funkar bra. sen om det är rätt är ju en helt annan historia.

Din bil brukar ju vara fin, o du gör ju som mig.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av Furby »

@ Pelle

Hehe, fel Benke om du inte har varit i Skåne och tittat på hans bil.
MarwinD
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av MarwinD »

Nån som har testat de nya vaxen från Sonax? Med nano teknik?
Köpte det i veckan men har inte hunnit testa än. väntar med spänning =)
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av MrC »

Just det vaxet jag menar för sommarbruk. Oerhört lättarbetat och ger ett bländande resultat. Kritar inte och luktar apelsin.
arvidh
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Vilket vax?

Inlägg av arvidh »

Har verkligen skrivkramp just nu, så här får du en lång historia.

Låt oss säga att min bil är enormt skitig, saltig, you name it.

Kör in den i spolhallen, tar ut alla gummimattor och lägger dem på golvet. Dammsuger alla vråer och ytor inuti bilen. Använder kemtvättsdammsugaren på sätena, med autosmarts bil-interiörtvätt s.k Brisk Low Foam. Stänger dörrarna, öppnar huven och ger mig på utsidan. Sprutar på tjärborttagning överallt på bilen där det behövs, skärmar, nedre dörrsidor, fronten, bagageluckan osv. Tjärborttagningsmedlet heter Tar-Remove (ej den miljövänliga sorten) och är även den från Autosmart. Låter det ligga på i ca 5-10 min, beroende på hur pass skitig bilen är. Tar sedan Autosmarts alkaliska avfettning vid namn SafeTw39, sprutar på det på bilen, låter verka i ca 5-10 min. Under tiden det verkar så sprayar jag på NDF Fälgtvätt på fälgarna, och gnuggar in det med en svamp. Sedan spolar jag av bilen med en högtryckstvätt tills den är helt fri från smuts. Använder Autosmarts vaxschampo "Duet" för att schamponera in bilen. Spolar av. Torkar av med vattenskrapa. Övrigt vatten tar jag bort med sämskskinn.

Vaxar bilen med Autosmart's Mirror Image, med en dubbeltrissig oscillerande maskin. Torkar rent med en "vaxhandske". Ibland brukar jag även använda Autosmart's Superblanka vax efteråt, bara för att få till lystern. Putsar rutorna med, ja ni vet vems fönsterputs, kan ej namnet på det. Köper det per 5L dunk. Sen går jag på insidan igen, putsar rutorna även där. Fast innan det så använder jag Autosmarts Finish på allla plastdetaljer i bilen, sprutar det på all plast, gnider in med en mikrofiberduk, låter verka, torkar av med en ren microfiberduk.

För att inte glömma så sprutar jag även på SafeTW39 på gummimattorna, spolar av och låter dom torka innan jag slänger in dom i bilen igen.

Ptja, har säkert glömt nåt. Och ja, jag jobbar som bilrekondare, och ja, vi köper i stort sett allt från Autosmart, smartab. :)
arvidh
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av arvidh »

Oops, glömde.

Använder SafeTw39 under huven också, motortvätt dvs. Spruta på, spola av (ej med högtryckstvätt)

Och, använder finish på däcksidorna, sprutar på, verkar 10 min, torka av. Ser ut som nya efteråt.
jockegronberg
Bilmodell: Skoda Fabia II 1.4 16v
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vilket vax?

Inlägg av jockegronberg »

Jag kör med fireglaze efter att bilen fått en grov/fin polering. Håller grymt bra dock lite dyrt.
Skriv svar