Vägfärg

I detta forum skriver vi om bilvård, tex vaxning osv..
Andrej

Vägfärg

Inlägg av Andrej »

Hej vänner,

Körde idag på en väg där en maskin målade ytterst på väggrenen (streck). De använder någon sorts spray som sprayas på vägen för att applicera denna färg.

Orolig som jag är körde jag en bit från denna "spray bil" och körde om så fort jag kunde. Den kanske sprayade 5 ggr innan jag hann slirka förbi. Vad tror ni gamla rävar, har dimman av denna vita vägfärg nått min bil? Om så är det skadligt att ha på detta på lacken? Det verkade vara relativt vindstilla och farten maskinen hade var mycket låg. Jag brukar lackförsegla bilen en gång per år så skyddet bör kanske stå emot detta?

Är mycket tacksam för svar.

//MVH en mycket orolig Andrej Strokan

P.S När jag väl kom fram till mitt mål så kikade jag på bilens framsida där jag kan tänka mig att färgen kan ha kommit men det syntes inget där. Bilen var även blöt eftersom det regnade så kan ha missat.
D.S
Bamyl
Bilmodell: Superb -10, Fabia -11
Kontakt:

Sv:Vägfärg

Inlägg av Bamyl »

Hej!

Den färg de använder nu, är egentligen små reflexkulor som de blandar med en smält blandning av div. kemikalier.
Den dimma av vitt pulver som yr omkring maskinerna har väldigt svårt att få fäste, då detta är pulver som inte har blivit tillräckligt varmt vid appliceringen. Du kan nog vara lugn...

Bamyl
Andrej

Sv:Sv:Vägfärg

Inlägg av Andrej »

Phew.... jag sköljde bilen med massa vatten när jag väl hade kommit hem. imorses kunde jag inte se något vitt på bilen eller andra förändringar på lacken så det du säger verkar bekräftas.

Är lite smått rädd om min nuvarande bil då min gamla blev totalt förstörd av en smart målare. Han betongkonserverade byggnaden jag jobbade i. Bilen min, stod parkerad utanför. Inte kul... :(

Men hur som helst, tack för ett svar du har lugnat mig lite.

/Andrej Strokan
Bamyl
Bilmodell: Superb -10, Fabia -11
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vägfärg

Inlägg av Bamyl »

Jag har också råkat ut för det du skriver.
Parkerade min bil på gatan och åkte bort. När jag kom hem efter ett par dagar så stod de och putsade om fastigheten precis bredvid.
Detta medförde att jag fick en massa små cementbaserade prickar på bilen. Dessa är extremt frätande/etsande och fastnade för alltid. Pillade man bort själva kornet, så var lacken skadad under.

Tur att det var en gammal volvo den gången ;)

/Bamyl
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Vägfärg

Inlägg av Andrej »

Fy fasen... inte kul sådant. Min var inte så gammal, bara 1,5 år fabriksinköpt. :(

Hoppas jag har mer tur med min nuvarande då. :)
Skriv svar