Framfjäder AV!!
-
Falken_1
- Bilmodell: BMW 520i Touring
- Kontakt:
Framfjäder AV!!
Tja alla glada!!!!
För två dagar sen så fick jag ett konstigt missljud i framvagnen på vänster sida. Då jag körde i små gupp så lät det som att nån kastade enkronor i en rostfri skål typ!!!
Hissade idag upp bilen och kollade alla bultar å infästningar men allt var OK.
Till sist kände jag med fingrarna i fjäderbensskålen och där låg en bit av fjädern avbruten. Det är den lilla biten längst ner som liksom vrider sig tvärt runt om dämparen så att fjädern ska hålla sig på plats ordentligt.
Är det ett vanligt fel att fjädrarna ger upp på en 4 år gammal bil som rullat 9500 mil???
Var kan man få tag i nya fjädrar fram förutom på VAG ?? Jag vill ha original höjden kvar på min RS så jag är inte ute efter sänkningssats.
Några tips på var jag kan hitta det??
Sen så undrar jag om det är nån fara att köra med bilen trots att den lilla biten gått av? fjädern ligger helt ok i skålen och de verkar inte som den har lust att vandra.
Lägget ut en bild på biten som gått av på mitt galleri.
För två dagar sen så fick jag ett konstigt missljud i framvagnen på vänster sida. Då jag körde i små gupp så lät det som att nån kastade enkronor i en rostfri skål typ!!!
Hissade idag upp bilen och kollade alla bultar å infästningar men allt var OK.
Till sist kände jag med fingrarna i fjäderbensskålen och där låg en bit av fjädern avbruten. Det är den lilla biten längst ner som liksom vrider sig tvärt runt om dämparen så att fjädern ska hålla sig på plats ordentligt.
Är det ett vanligt fel att fjädrarna ger upp på en 4 år gammal bil som rullat 9500 mil???
Var kan man få tag i nya fjädrar fram förutom på VAG ?? Jag vill ha original höjden kvar på min RS så jag är inte ute efter sänkningssats.
Några tips på var jag kan hitta det??
Sen så undrar jag om det är nån fara att köra med bilen trots att den lilla biten gått av? fjädern ligger helt ok i skålen och de verkar inte som den har lust att vandra.
Lägget ut en bild på biten som gått av på mitt galleri.
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Framfjäder AV!!
Ingen omedelbar fara att köra vidare men besiktningen gillar inte det. Hade en bil som jag körde 1600 mil med trasig fjäder.
Kent
Kent
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Sv:Framfjäder AV!!
Fjädrarna brukar gå av i uppekant och blir då förstora och ligger emot tornet inte fjäderbenet !!!
Jag rekomenderar att köpa orginal om du inte vill sänka den och byta båda fram sammtidigt !!!!!!!!
Mvh Karlzzon
Jag rekomenderar att köpa orginal om du inte vill sänka den och byta båda fram sammtidigt !!!!!!!!
Mvh Karlzzon
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Framfjäder AV!!
Att köra som den är kan ge fler effekter.(Jobbade med fjädrar i 8 år)Eftersom den blir kortare blir den också hårdare. Förutom risk för "slagsida" får du även snedslitna däck, kan få märkliga äventyr i kurvor och kan i värsta fall råka ut för vidare fjäderbrott...med påföljande olyckor. Som Karlzzon säger, byt snarast och byt BÅDA!
-
SVENSK
- Bilmodell: Saab 9-5 vector
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Framfjäder AV!!
På min service meddelade verkstan att mina framfjädrar var "dåligt kapade" efter en hemsnickrad sänkning.
Problemet är att jag varken rört fjädrarna eller sänkt bilen mer än vad en RS är sänkt från början.
Hur ska jag tolka det? Att dom gått av eller att dom försökte tjäna sig en hacka?
Klarade besiktningen utan anmärkning. Hmmmmm.
Problemet är att jag varken rört fjädrarna eller sänkt bilen mer än vad en RS är sänkt från början.
Hur ska jag tolka det? Att dom gått av eller att dom försökte tjäna sig en hacka?
Klarade besiktningen utan anmärkning. Hmmmmm.
-
calcarn
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Framfjäder AV!!
Min gick av efter ca: 13.000 mil på ungefär samma sätt som du beskriver. Det var svårt att hitta något annat än original så så fick det bli..Kostade drygt 800 spänn har jag för mig... Men jag bytte bara på ena sidan.. Hade inte råd med båda.
-
d00m
- Bilmodell: Seat Leon Cupra R
- Kontakt:
Sv:Sv:Framfjäder AV!!
Jag fick båda fjädrarna bytta på en Ford Mondeo jag hade en gång i tiden, båda framfjädrarna visade sig vara av när jag kollade. Vill minnas att bilen hade gått ca 8000 mil då. Jag vet fler som fått byta på Mondeo och Sierra, så det verkar vara ett vanligt problem på äldre Ford i alla fall.
-
RillE-d
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Framfjäder AV!!
Hej på er
Så var det min tur att vä fram fjäder gått av så frågan är hur meckit är det att byta fjäder själv?
RillE
Så var det min tur att vä fram fjäder gått av så frågan är hur meckit är det att byta fjäder själv?
RillE
-
mikael.andersson
- Bilmodell: Porsche Boxster
- Kontakt:
Om någon av er är intresserade av att byta hela fjäderbenet (inkl stötdämpare gas KONI) Så har jag en sats liggande hemma *splitternya i kartong* Sportdämpare men bättre komfort än original.
-
mikael.andersson
- Bilmodell: Porsche Boxster
- Kontakt:
Om någon av er är intresserade av att byta hela fjäderbenet (inkl stötdämpare gas KONI) Så har jag en sats liggande hemma *splitternya i kartong* Sportdämpare men bättre komfort än original.
-
Steffe
- Bilmodell: Rs II
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Framfjäder AV!!
jag har en hel sats beg. fjädrar från min tidigare octavia rs.
skall passa enl. uppgift.
kanske kan vara bra att sänka den lite med(ca 2 cm)
mvh steffe
skall passa enl. uppgift.
kanske kan vara bra att sänka den lite med(ca 2 cm)
mvh steffe
-
Steffe
- Bilmodell: Rs II
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Framfjäder AV!!
sorry såg att du redan har en RS (då sänker mina fjädrar inte)
-
BIG Mike
- Bilmodell: Skoda 1.8 RS (02)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Framfjäder AV!!
Har en RS 2002:a med en fjäder som gått av för 2 år sen.
Bytte då på Din Bil med orginal. Det var vänster fram som brakade.
Besiktigade för ett par dar sen i Solna, nu är höger fram av.
Det är den sista lilla biten som ligger i den nedre koppen som verkar bräcklig, samma bägge gångerna.
Han tipsade om något märke som började på L som jag inte kommer ihåg som skulle hålla mycket bättre än orginal.
Någon som har någon idé?
Har kollat Mekonomen men dom verkar inte ha fjädrar till Skoda alls?
Bytte då på Din Bil med orginal. Det var vänster fram som brakade.
Besiktigade för ett par dar sen i Solna, nu är höger fram av.
Det är den sista lilla biten som ligger i den nedre koppen som verkar bräcklig, samma bägge gångerna.
Han tipsade om något märke som började på L som jag inte kommer ihåg som skulle hålla mycket bättre än orginal.
Någon som har någon idé?
Har kollat Mekonomen men dom verkar inte ha fjädrar till Skoda alls?
-
Sanjans
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Hej du verkar ha koll på fjädrar mm fick på besiktningen att en fjäder brustit,tänkte byta den men så tänkte jag ta stötdämparen ( allt på båda sidor fjädrar och stötdämparen) men på mekonomen fanns inga stötdämparen att få tag på vart köper man det?? Tacksam för svar Sandra
-
Sanjans
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Hej du verkar ha koll på fjädrar mm fick på besiktningen att en fjäder brustit,tänkte byta den men så tänkte jag ta stötdämparen ( allt på båda sidor fjädrar och stötdämparen) men på mekonomen fanns inga stötdämparen att få tag på vart köper man det?? Tacksam för svar Sandra