Ingen värme
-
Jaaga
Ingen värme
Bil: Skoda Octavia 1,6 -01, vanligt värmepaket, ingen AC eller klimatanl.
Satt och körde nu ikväll då helt plöstligt kupévärmen försvann. Det gick dock att få lite värme om man hade fläkten på 1:an och körde "cirkulationsluft" dvs inte friskluft.
Någon som har någon idé vad det kan vara innan jag kontaktar verkstan?
Mvh
Andreas
Satt och körde nu ikväll då helt plöstligt kupévärmen försvann. Det gick dock att få lite värme om man hade fläkten på 1:an och körde "cirkulationsluft" dvs inte friskluft.
Någon som har någon idé vad det kan vara innan jag kontaktar verkstan?
Mvh
Andreas
-
Jaaga
Sv:Sv:Ingen värme
Var börjar man rota? Jag är inte alltför duktig på detta med bilar, men lite vill man ju försöka själv :-)
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Ingen värme
har du 75hk eller 101 hk ?? på den lilla motorn så e det vanligt att vattenpumpen går, så kolla om du har cirkulation i systemet...ta loss kylar locket med bilen igång och gasa så ser du om du har cirkulation...
Kan även va en isprop i elementet eller slag in, så kolla om du har värme i alla slangar m.m
Eller om du kör och tempen sjunker så har du termostatfel
Kan även va en isprop i elementet eller slag in, så kolla om du har värme i alla slangar m.m
Eller om du kör och tempen sjunker så har du termostatfel
-
Jaaga
Sv:Sv:Sv:Sv:Ingen värme
Tack för svaret Tobias, jag skall kika på det med vattenpumpen sedan. Vet någon vad ett byte av en vattenpump kostar på ett ungefär?
Mvh
Andreas
Mvh
Andreas
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ingen värme
Pumpen ligger på ca 600 spänn... det är jobbet som är den stora delen då du får släppa motorfästet på hö sida samt lossa kamrem ev byta rem sännare beroende på miltal... men rent med byte pump + arbete utan kamrem så ca 4000:-
-
Jaaga
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ingen värme
Tack igen Tobias......fy fan va dyrt :-(
Ja jag var i alla fall ner till Autoforum i Mölndal idag, dom kunde väl varken säga bu eller bä, trots felbeskrivning. Det trodde dock inte på vattenpumpen utan sa då att bilen skulle kokta om den var trasig, vilket kanske låter vettigt. Jag körde ju trots allt 15 mil efter det att värmen la av.
Nu börjar jag nog tro att det är något annat galet, jag testade ju på dagen att skruva av locket och starta motorn. Den hann inte bli varm och det kanske den måste bli för att man skall se någon cirkulation på vattnet? Jag klämde på lite slangar och det kändes som det var lite dåligt tryck i dom, samt som om det var mycket luft i. Det bubblade i alla fall i kärlet. Efter detta så hade jag mer värme, dock inte om jag blåste på för fullt. Reglaget verkar funka som det ska.
Nu får jag vänta tills den 5:e DÅ hade dom en tid för att göra en felsökning, dom har resurser dom här pojkarna :-)
Tack i alla fall för era tankar och kommer ni på något mer så får ni gärna skriva fler svar.
Mvh
Andreas
Ja jag var i alla fall ner till Autoforum i Mölndal idag, dom kunde väl varken säga bu eller bä, trots felbeskrivning. Det trodde dock inte på vattenpumpen utan sa då att bilen skulle kokta om den var trasig, vilket kanske låter vettigt. Jag körde ju trots allt 15 mil efter det att värmen la av.
Nu börjar jag nog tro att det är något annat galet, jag testade ju på dagen att skruva av locket och starta motorn. Den hann inte bli varm och det kanske den måste bli för att man skall se någon cirkulation på vattnet? Jag klämde på lite slangar och det kändes som det var lite dåligt tryck i dom, samt som om det var mycket luft i. Det bubblade i alla fall i kärlet. Efter detta så hade jag mer värme, dock inte om jag blåste på för fullt. Reglaget verkar funka som det ska.
Nu får jag vänta tills den 5:e DÅ hade dom en tid för att göra en felsökning, dom har resurser dom här pojkarna :-)
Tack i alla fall för era tankar och kommer ni på något mer så får ni gärna skriva fler svar.
Mvh
Andreas
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ingen värme
Tror ändå på vattenpump..... den behöver ej koka när pumpen e kass när det är kallt ute som det är nu, skillnad på sommaren då har den ett större behov av att cirkulera. när det är kallt ute så har du viss kylning . kolla bara om du ser att den pumpar ut stråle i expantionskärlet, det ser du rätt om bilen e kall... har nyss bytt på en bil,,,
-
jensa
- Bilmodell: Cupra R
- Kontakt:
Ingen värme
Andreas!
Det är inte så att du va hundbasse en gång i tiden :)
Det är inte så att du va hundbasse en gång i tiden :)
-
Jaaga
Sv:Ingen värme
Jens
Se din hotmail
Se din hotmail