Högt avgasljud

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
richard.johansson
Bilmodell: Skoda Felicia 1,3 MPI
Kontakt:

Högt avgasljud

Inlägg av richard.johansson »

Har en 1,3 MPi -97:a som gått dryga 14000. Bytte igår tändstift och bromsklossar fram, så nu snurrar den på fint som tusan. Dock har jag fått ett kraftigt missljud från avgassystemet och jag tror mig ha lyckats lokalisera var felet sitter. Dock behöver jag lite råd...

Efter att ha varit under bilen så kunde jag konstatera att det var i den koppling som min kompis kallade "downpipen" och som alltså förbinder främre dämparen med grenröret. Jag har smetat på lite avgaspasta utanpå denna sammankoppling, men fråga som det hela gäller är huruvida man istället kanske ska försöka att få loss hela systemet och byta packningen i den kopplingen. Kostnaden är 30:- hos Mekonomen, men om detta inte löser problemet så kanske det är bättre att satsa på att byta hela systemet. Är det ens lönt att börja titta på kopplingen mellan främre dämparen och grenröret, eller ska man bara byta ut alltihop?

Tacksam för råd!
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Högt avgasljud

Inlägg av MrC »

Tror inte du blir hjälpt av pastan. Den härdar först när det blir varmt och då har du redan blåst bubblor i pastan. Plocka ner och fixa istället. Mer jobb men det funkar.
whitestripe
Bilmodell: subaru
Kontakt:

Sv:Sv:Högt avgasljud

Inlägg av whitestripe »

prova med avgasbandage annars. det kan funka....
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Högt avgasljud

Inlägg av MrC »

Kan funka om man får det på plats. Jag lagade ett hål i avgasröret en gång med en sönderklippt Cocaburk. Gick igenom besiktningen.
richard.johansson
Bilmodell: Skoda Felicia 1,3 MPI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Högt avgasljud

Inlägg av richard.johansson »

Har nu konstaterat att läckan sitter i kopplingen mellan downpipen och katalysatorn och att alltihopa verkar ha hoppat isär ca 1,5 cm, vilket ju också är anledningen till varför motorn luktar som den gör.

Nu har jag ju smetat på pasta och kört med en dånande bil ett tag. Har investerat i packning från Mekonomen och tänkte dra igång nu i mellandagarna med att försöka lyfta in denna packning och skruva ihop alltihop.

Hur viktigt är det med rätt moment på de här bultarna? Har funderat på om man kanske rent av ska försöka att trycka ihop alltihopa och sedan eventuellt lämna tillbaka reservdelen till Mekonomen.

Någon som har koll på hur downpipen och katalysatorn är fattade i varandra? Tänkte jag skulle försöka sära på dem, men går detta att göra utan att montera ner alltihop?
Skriv svar