Det regnar in!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
erik t
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Det regnar in!

Inlägg av erik t »

Hej, senaste tiden har det regnat in två gånger i passagerardörren där fram. Det som händer är att det samlas vatten nere vid tröskeln som sedan lyckas sippra in genom den inre tätningslisten. Detta resulterar i en liten pöl på golvmattan. Detta har hänt när bilen stått parkerad en längre tid med regn.

Någon annan som upplevt detta och har någon lösning?

/Erik
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Det regnar in!

Inlägg av Furby »

Det låter som det gamla felet som fanns på Fabia. Jag har haft det på min som är tillverkad feb 04. På senare bilar sattes det tätare med nitar alt skruvar.
Förklaringen jag har fått:

Bild först.
http://www.skodaklubben.se/upload_cars/bilder/2146/stora/insida_dörr.jpg

Visst vatten sipprar alltid emellan sidoruta och list i nederkant. Detta vatten rinner ut genom dräneringshål i underkant men ett visst stänk förekommer när vattnet droppar.
Tidigare fel är att plåten som sitter på insida dörr är skruvad med för långt avstånd mellan varandra. Listen som sitter innanför blir med tiden blöt av allt droppande inne i dörren och släpper därför ifrån sig vatten som rinner in.

Fick mitt snabbt åtgärdat på garanti. Ny snabb metod för tätning gjordes på min bil och det fungerar.
erik t
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av erik t »

Hej!

Låter mycket troligt, man kan se att det är blött på/bakom listen även på förarsidan där det inte regnar in.

Kanske är idé att få det fixat på garantin...

/Erik
dannes41
Bilmodell: octavia slxi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av dannes41 »

Jag har haft min octavia 06:a på verkstaden 2 gånger men det regnar fortfarande in.Det verkar som om vattnet rinner mellan själva dörren o dörrklädseln.Ska preta med verkstaden idag igen så få se om dom har någon ny lösning på problemet.Så det är väl bara o låta bilen stå i garget så länge det regnar.
johnny mann
Bilmodell: Octavia 2 1.6 FSI AUT. ELEG.
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av johnny mann »

Kolla e-mail,borde finnas rep.anvisn. tillgängliga
pelletutt
Bilmodell: Octavia II TDi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av pelletutt »

Har samma problem på min 05:a, fått lister bytta men hjälpte ej. Biltema säljer billiga öskar...
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av bassebas »

Jag har också samma problem både på min 05 och på min 07 octavia.
Var finns reparationsanvisningar?
jockeg
Bilmodell: Skoda octavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av jockeg »

halloj...
jag har haft samma problem med en skoda -06:a på jobbet som tog in vatten precis som ni säger så jag plockade bort dörrsidan och tog vanlig silicon och drog en sträng i nederkant på själva "alu plåten"som sitter idörren och efter det så har inte kunden kommit tillbaka så jag tror att det funkar....
ivo_25
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av ivo_25 »

Jag har samma problem med min 07...Först var det högra dörren så jag fick lämna in den och nu har den vänstra dörren börjat klabba..Väldigt trisst...Får väl lämma in den igen...
bassebas
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av bassebas »

[quote]Jag har samma problem med min 07...Först var det högra dörren så jag fick lämna in den och nu har den vänstra dörren börjat klabba..Väldigt trisst...Får väl lämma in den igen...[/quote]

Konstigt. Enligt instruktion skall alla 4 dörrar åtgärdas vid vattenläckage.
ivo_25
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av ivo_25 »

[quote][quote]Jag har samma problem med min 07...Först var det högra dörren så jag fick lämna in den och nu har den vänstra dörren börjat klabba..Väldigt trisst...Får väl lämma in den igen...[/quote]

Konstigt. Enligt instruktion skall alla 4 dörrar åtgärdas vid vattenläckage.
[/quote]

nä dom tog bara högra dörren och fixade den med någon silikon eller vad det var nu..Efter dom hade fixat dörren så testade dom om det läckte in berätta mannen på kundservice...Men ska dom fixa alla dörrar om en dörr läcker eller?
bassebas
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av bassebas »

Alla 4 skall åtgärdas enligt det papper jag sett. Fick alla mina fixade i går.
Paxen
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av Paxen »

Ursäkta om jag drar upp den här tråden igen .

Min 06:a har börjat dra in vatten som lägger sig i innersta gummilisten längst ner vid insteget verkar komma in mellan dörrklädseln dörrplåt, det pratades om nån alulist som kanske behövdes tätas !? nån som har nån beskrivning .

Tycker ni man kan kräva från verkstadan att en 06 ska fixas från vattenläckage fastän garnati och sånt gått ut !? verkade ju som att det är ett väldigt vanligt fel iaf .
dannes41
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av dannes41 »

det är klart verkstaden ska göra det gratis för det är ju ett konstruktions fel.
Björn S (nalle)

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av Björn S (nalle) »

Garantijobb!. läcker en så byts alla.
Det gjorde dom på min 06:a!

Man kan även byta själv. Ett vanligt "fel" på Skoda.

//nalle
Paxen
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Det regnar in!

Inlägg av Paxen »

[quote]Garantijobb!. läcker en så byts alla.
Det gjorde dom på min 06:a!

Man kan även byta själv. Ett vanligt "fel" på Skoda.

//nalle[/quote]

Ska åka in på verkstad prata med dom till veckan .
Nån som har nån beskrivning ifall man vill fixa det själv !?
dannes41
Kontakt:

Inlägg av dannes41 »

har haft min inne på verkstad så många gånger så jag har glömt hur många.läcker fortfarande in rätt mycke i alla dörrar.ska snart vara ledig ett halv år,då ska jag gå i botten med problemet,skoda måste fixa detta,inte bara täta dörrplåtarna,annars får dom köpa tillbaka bilen.köpte bilen hösten 05 alldeles ny.började läcka våren 06,efter det har den varit likadan hela tiden trots tätning av dörrplåtar och byte av alla listerna.
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Inlägg av Bäverhanne »

Tråkigt att höra om alla problem med vattenläckage i så pass nya bilar! Lider med er!!!
Hade läckage i en Octavia 1 kombi, vattnet såg ut att komma in via innerlisten på passagerardörren i fram. Trodde att det var det ökända dörrläckaget som rapporterats både för Fabia samt Octavia.
Slet ner hela dörrsidan för felsökning samt extra silikonering. Monterade ihop allt och trodde det var frid å fröjd.
Vid nästa regnväder läckte det likförbannat in och hela golvmattan i fram blev dyngsur.
Felsökandet fortsatte med hjälp av vattenslang och demontering bit för bit.
Döm av min förvåning när jag slutligen hittade felet! Silikonet vid infästnings skruven till "railen" hade torkat ihop och tackat för sig.
Vattnet rann längs innertaket, ned i dörrlisten, runt dörrlisten och sedan ned på golvet vid sparklådan.
Detta åtgärdades med nytt silikon vid de tre infästnings skruvarna och problemet försvann!

Hoppas att era bekymmer löser sig!

MVH
Fredrik.J
Paxen
Kontakt:

Inlägg av Paxen »

Ja det är verkligen jobbigt sånt där .....till slut tröttnar man ju som sagt.....suck

Pratade med verkstad idag och berättade mitt problem och sa även att jag hört av många som äger octavia från forumet här med samma problem om otäta dörrplåtar bla ..dom sa bara att Fabia haft detta problem kände inte alls till de på Octavia II och sa "de kan de inte vara . ska bli intressant och höra vad dom kommit fram till efter verkstadsbesöket.
hammer1975
Bilmodell: Superb Alldrive / Fabia RS
Kontakt:

Inlägg av hammer1975 »

Verkstan måste ha kollat upp detta dåligt för det finns en servicebulletin även för Octavia 2, jag har själv sett arbetsbeskrivningen. Jag fick min bil tätad i alla dörrar även fast garantin gått ut.
Skriv svar