Hej
Jag har nyligen köpt en 1.9 Diesel som går mycket bra förutom att den har ett rasslande missljud mellan tomgång och 1500 varv/min på alla växlarna, men bara under belastning eller motorbroms. Till saken hör också att det var alldeles för lite olja i växellådan, (endast 1 liter), har dock fyllt upp till 2.4 liter men missljudet finns kvar. Kan det bero på låsmuttern som nämnts i en del inlägg eller vad kan det annars vara?
Jokke
Missljud växellåda
-
joakim_eriksson
- Bilmodell: Felicia
- Kontakt:
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Missljud växellåda
Ev får du riva ner lådan...har renoverat ett x antal vxl lådor på dessa bilar, låter inte som de skulle va tex urtrampningslagret... har bilen dessutom gått med lite olja så är saken klar... byt till beg låda eller renov...
-
joakim_eriksson
- Kontakt:
Sv:Sv:Missljud växellåda
Men vad är problemet? Eftersom ljudet följer motorns varvtal skulle man kunna tro att det är något lager som är i början av växellådan? Om man belastar motorn och sakta trycker in kopplingen så försvinner ljudet precis när det börjar slira lite på kopplingen, kan det tyda på koppling eller urtrampningslager?
Jokke
Jokke
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Missljud växellåda
Ofta lager och dyl som ger sig när man kört med för lite olja..så kan ju finnas misstanke om detta, men kan ju va urtrampingslagret.. bästa är att låta nån titta på det och provköra, svårt ställa diagnos över nätet.. kolla me din verkstad..
-
pag
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Missljud växellåda
Tycker min växellåda börjat trilskas lite. Hur kollar man oljenivån i lådan på ett enkelt sätt?
Mvh
Pagge
Mvh
Pagge
-
joakim_eriksson
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Missljud växellåda
Man använder hastighetsmätarkabeln som oljesticka, oljan skall vara 4 mm upp från botten på plastdelen som drevet sitter på.
Jokke
Jokke