Hej.
Jag skrev en tidigare tråd om att AC:n inte kopplade. Nu har jag hittat tempkontakten som jag funderade på. Den sitter bakom främre kofångaren. Nu är bara problemet...
Hur i h---e får jag bort främre kofångaren?!!!
Vad är det hemliga tricket?!
Jag gav upp när jag insåg att jag var tvungen att ta bort grillen. Det är en -97:a det handlar om så grillen sitter inte fast i huven. Jag hade lossat kylarpaketet i överkant för att komma åt skruvarna till grillen men upptäckte att den även sitter med någon osynlig skruv ute på sidorna också.
Snälla hjälp mig!
/MBg
Grillh--vete!!
-
turbomart2001
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Grillh--vete!!
Osynliga skruvarna är två 10mm bultar bakom listern som pillas den av en skruvmejsel eller nått tar två sek samt tre torx i vardera hjulhus..
Siter en uppe på kofongaren under grillen o i gallrena..
Ej hundra om det var nån run blinkers i fram men dom siter med 8mm eller 7mm sen är kofångaren stort sätt loss..
Strålkastarspolingens ledningar är fästa med clips i munstyckena.
Testa o dra los den om det tar i nån stans kika runt så kan det missat en bult
klart..
//Greven
Siter en uppe på kofongaren under grillen o i gallrena..
Ej hundra om det var nån run blinkers i fram men dom siter med 8mm eller 7mm sen är kofångaren stort sätt loss..
Strålkastarspolingens ledningar är fästa med clips i munstyckena.
Testa o dra los den om det tar i nån stans kika runt så kan det missat en bult
klart..
//Greven
-
turbomart2001
- Kontakt:
Sv:Sv:Grillh--vete!!
Jag ska förtydliga, det framgick nog inte... Det är en Felicia jag meckar med, en -97. Grillen följer alltså inte med huven upp.
Den har ingen list på kofångaren.
Det sitter en kryss-skruv i varje hjulhus mot innerskärmen, inga problem.
En skruv/mutter i varje framskärm, inga problem.
En mutter/skruv bakom varje lucka för dimljus, inte heller några problem.
Men sen, sen kommer de där två nesliga skruvarna som sitter bakom grillen. Man kan se dem men inte komma åt dem! Jag håller på att bli tokig över detta...
Väldigt tacksam för all hjälp som jag kan få.
/MBg
Den har ingen list på kofångaren.
Det sitter en kryss-skruv i varje hjulhus mot innerskärmen, inga problem.
En skruv/mutter i varje framskärm, inga problem.
En mutter/skruv bakom varje lucka för dimljus, inte heller några problem.
Men sen, sen kommer de där två nesliga skruvarna som sitter bakom grillen. Man kan se dem men inte komma åt dem! Jag håller på att bli tokig över detta...
Väldigt tacksam för all hjälp som jag kan få.
/MBg
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Grillh--vete!!
bild???
Draco
Draco
-
turbomart2001
- Kontakt:
Sv:Grillh--vete!!
Hej igen.
Nu är mysteriet med grillen löst. Jag har äntligen fått bort den. Lösningen fick jag via ett brittiskt skodaforum (http://www.briskoda.net). Tricket är att det bakom varje blinkers sitter en skruv som håller ihop grillen med framskärmarna.
Så för att få bort kofångaren så måste först grillen tas bort:
Grillen:
1. De enkla skruvarna: Skruva bort två stjärnskruvar som sitter uppåt, brevid huvlåset.
2. Lite knepigare: Ta bort blinkers på vardera sida. Från motorrummet måste man trycka in en plasthake (lite trångt), blinkern kan sedan ruckas, dras rakt framåt. Locket på luftburken måste tas bort för att komma åt plasthaken på högra sidan (sett från förarplats). Sedan lossas de skruvar bakom blinkrarna som håller ihop grillen med framskärmarna.
3. Ännu lite knepigare: Lossa kylaren i överkant. Två muttrar. Gummidistanser sitter mellan kylaren och frontplåten. Dessa vill gärna trilla ner och försvinna mellan plåtarna. Det underlättar om man lossar och viker undan servo-olje-behållaren (även här sitter det små gummidistanser som kan trilla loss när den skruvas bort) för att få bort den vänstra muttern. Vinkla ut kylaren (mot motorn) i överkant. Då kan du med förlängare och vinkel på spärrskaftet komma åt de två muttrar som håller i grillen.
Och när du fått bort grillen så ser du de två "gömda" skruvarna som håller fast kofångaren. Den sitter sedan med ytterligare 6 skruvar/muttrar.
Tadaa!! ; - )
Tyvärr så kunde jag fortfarande inte hitta felet på AC:n... Har bokat tid hos verkstad... : - (
/MBg
Nu är mysteriet med grillen löst. Jag har äntligen fått bort den. Lösningen fick jag via ett brittiskt skodaforum (http://www.briskoda.net). Tricket är att det bakom varje blinkers sitter en skruv som håller ihop grillen med framskärmarna.
Så för att få bort kofångaren så måste först grillen tas bort:
Grillen:
1. De enkla skruvarna: Skruva bort två stjärnskruvar som sitter uppåt, brevid huvlåset.
2. Lite knepigare: Ta bort blinkers på vardera sida. Från motorrummet måste man trycka in en plasthake (lite trångt), blinkern kan sedan ruckas, dras rakt framåt. Locket på luftburken måste tas bort för att komma åt plasthaken på högra sidan (sett från förarplats). Sedan lossas de skruvar bakom blinkrarna som håller ihop grillen med framskärmarna.
3. Ännu lite knepigare: Lossa kylaren i överkant. Två muttrar. Gummidistanser sitter mellan kylaren och frontplåten. Dessa vill gärna trilla ner och försvinna mellan plåtarna. Det underlättar om man lossar och viker undan servo-olje-behållaren (även här sitter det små gummidistanser som kan trilla loss när den skruvas bort) för att få bort den vänstra muttern. Vinkla ut kylaren (mot motorn) i överkant. Då kan du med förlängare och vinkel på spärrskaftet komma åt de två muttrar som håller i grillen.
Och när du fått bort grillen så ser du de två "gömda" skruvarna som håller fast kofångaren. Den sitter sedan med ytterligare 6 skruvar/muttrar.
Tadaa!! ; - )
Tyvärr så kunde jag fortfarande inte hitta felet på AC:n... Har bokat tid hos verkstad... : - (
/MBg