Boota om bilen?
-
Matajen67
- Bilmodell: Skoda Enyaq iv 80x
- Kontakt:
Boota om bilen?
Hej,
relativt nybliven Enyaq-ägare och är mycket nöjd. Nu har emellertid skärmarna blivit helt svarta, dvs systemet har hängt sig. Det gäller inte bara infotainmentskärmen, utan även den lilla bakom ratten så jag har t.ex. ingen hastighetsmätare. Finns det något set att boota om eller reseta bilen?
Tack på förhand.
relativt nybliven Enyaq-ägare och är mycket nöjd. Nu har emellertid skärmarna blivit helt svarta, dvs systemet har hängt sig. Det gäller inte bara infotainmentskärmen, utan även den lilla bakom ratten så jag har t.ex. ingen hastighetsmätare. Finns det något set att boota om eller reseta bilen?
Tack på förhand.
-
Joachim Parrow
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Re: Boota om bilen?
Det hände mig idag när jag skulle starta, men skärmarna kom tillbaka ganska snabbt.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Om bilen är avstängd och låst i cirka 15 minuter så sker någon form av omstart nästa gång. Har dock inte haft ditt problem. Hänger sig bara den stora skärmen håller man ned av/på knappen längre så startar den om.
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Jag hade ringt assistans och bärgat bilen till Skodaverkstad och inte tagit tillbaka bilen förrän dom garanterat att felet är åtgärdat. Det låter ju totalt livsfarligt att något sådant ens kan hända!
-
@ndread
- Kontakt:
Livsfarligt att hastighetsmätaren slutar fungera? Fungerar allt i övrigt så kan jag nog tänka mig några andra saker som vore värre 
-
Matajen67
- Kontakt:
Jag ringde Skoda och de har mycket riktigt bärgat bilen. Vi får väl se vad som är felet. Det hjälpte dock inte att den stod över natten, samma problem dagen därpå.
-
Matajen67
- Kontakt:
Nu visar det sig att komponenten som behöver bytas tar minst 10 dagar att få hem. Det betyder att min hyrbil som jag har på mobilitetsgarantin måste lämnas tillbaka. Verkstaden (SKoda Bromma) kan inte erbjuda ersättningsbil utan hänvisar till försäkringsbolaget. De i sin tur säger att det inte är ett försäkringsärende eftersom bilen fortfarande är under garanti. Nu har jag talat med Volkswagen Finans och det verkar som att jag kan få nedsättning på leasingavgiften, förutsatt att jag fixar ett stilleståndsintyg från Skoda. Puuh, vilket krångel! Jag har suttit i timmar och ringt under eftermiddagen. Trodde det skulle vara problemfritt att leasa....
-
bjorn2022
- Bilmodell: Skoda Enyaq IV-60
- Kontakt:
Hänt mig 2x också att alla skärmar blivit svarta under dessa 2 år jag haft bilen.
-
Robert Svensson
- Bilmodell: Enyaq coupe vrs
- Kontakt:
bjorn2022 skrev:
> Hänt mig 2x också att alla skärmar blivit svarta under dessa 2 år jag haft
> bilen.
Hur löste du problemet med svart skärm över ratten?
Jag har idag fått samma fel!
> Hänt mig 2x också att alla skärmar blivit svarta under dessa 2 år jag haft
> bilen.
Hur löste du problemet med svart skärm över ratten?
Jag har idag fått samma fel!
-
@ndread
- Kontakt:
Lås bilen och öppna den därefter? En omstart brukar lösa små tillfälliga problem
-
Robert Svensson
- Bilmodell: Enyaq coupe vrs
- Kontakt:
@ndread skrev:
> Lås bilen och öppna den därefter? En omstart brukar lösa små tillfälliga
> problem
Det hjälpte
> Lås bilen och öppna den därefter? En omstart brukar lösa små tillfälliga
> problem
Det hjälpte
-
bjorn2022
- Bilmodell: Skoda Enyaq IV-60
- Kontakt:
Hej Robert
Första gången hände samma dag jag hämtat ut bilen.... Ringde bärgare. Dagen efter gick till verkstaden och de hade fått igång bilen utan göra något. Andra gången det hände låste jag och väntade och öppnade bilen och då kom skärm och allt tillbaka efter en stund. Jag bytte också batteri i nycklarna ifall det var felet tänkte jag för den hade varnat några dagar tidigare..
Inte bra alls detta med mörka skärmar... Sen dess har detta inte hänt mera. Jag väntar dock på "Over the air" uppdateringar. Har fått 3.0 i Sept 2022 på verkstad, men inga OTA uppdateringar (28 nov 2023 nu)... Har ni fått något som ändrat version 3.0 till något högre i system?
Robert Svensson skrev:
> bjorn2022 skrev:
> > Hänt mig 2x också att alla skärmar blivit svarta under dessa 2 år jag haft
> > bilen.
>
> Hur löste du problemet med svart skärm över ratten?
> Jag har idag fått samma fel!
Första gången hände samma dag jag hämtat ut bilen.... Ringde bärgare. Dagen efter gick till verkstaden och de hade fått igång bilen utan göra något. Andra gången det hände låste jag och väntade och öppnade bilen och då kom skärm och allt tillbaka efter en stund. Jag bytte också batteri i nycklarna ifall det var felet tänkte jag för den hade varnat några dagar tidigare..
Inte bra alls detta med mörka skärmar... Sen dess har detta inte hänt mera. Jag väntar dock på "Over the air" uppdateringar. Har fått 3.0 i Sept 2022 på verkstad, men inga OTA uppdateringar (28 nov 2023 nu)... Har ni fått något som ändrat version 3.0 till något högre i system?
Robert Svensson skrev:
> bjorn2022 skrev:
> > Hänt mig 2x också att alla skärmar blivit svarta under dessa 2 år jag haft
> > bilen.
>
> Hur löste du problemet med svart skärm över ratten?
> Jag har idag fått samma fel!