Hej är ny i forumet och även ny bilägare. köpte min första bil idag (skoda Fabia 1,4MPI Compis 60HK -02:a.)
Har tummen mitt i handen och kan absolut ingenting om bilar. Inser att jag inte köpt någon sportbil men är väldigt glad åt min nya bil!!!
Man kan kanske inte förvänta sig mycket av ljudet i en 8 år gammal Fabia men stereon som satt i är helkass (bandare) och låter som en kärring med struma... Nu till min fråga. Vad kan göras åt saken?
1. Inse att man har tummen mitt i handen å leva med oljudet?
2. Försöka sig på att för en hyffsat billig slant byta stereo och högtalare?
Antar att byte av stereo kanske inte är så krångligt med ISO -kontakt men hur är det med högtalarna? Kan man hyffsat enkelt byta ut befintliga mot nåt som låter rimligt till en billig peng? (med rimligt menar jag inte audiofil-rimligt med guldpläterade kablar och sub-bas i skuffen utan svensson-rimligt för nån tusenlapp eller så).
Alla tips på hur man gör och vilka grejer man ska ha mottages tacksamt...
//Johan
ny stereo
-
Johan20
- Bilmodell: Skoda Fabia 1,4 MPI -02 60HK
- Kontakt:
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:ny stereo
Kika på brl.se på deras sida kan du se vilka diametrar du kan ha på högtalarna. Har inte riktigt koll på hur fabian ser ut men om det är separat bas och diskant så blir det lite knöligt med filter om du byter högtalare och vill behålla den konfigurationen...
Enklast isåfall är att byta till koaxialer i dörrarna och koppla ur skrikarna i panelen (vistt har fabian högtalare i dörrarna?)
Både brl och MDS brukar ha rätt billiga "kit" som ger bra mycket trevligare ljud än original...
Citerar en av de stora poeterna "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" =)
Enklast isåfall är att byta till koaxialer i dörrarna och koppla ur skrikarna i panelen (vistt har fabian högtalare i dörrarna?)
Både brl och MDS brukar ha rätt billiga "kit" som ger bra mycket trevligare ljud än original...
Citerar en av de stora poeterna "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" =)